torsdag 30 juli 2015

För Marx och Att läsa Kapitalet

När jag lite över tjugo år så läste jag Ekonomisk historia på Lunds universitet. Innan en föreläsning satt jag utanför salen med mina kursare och väntade på att föreläsaren skulle komma. Jag satt och läste i Att läsa Kapitalet av Louis Althusser och Étienne Balibar. När vår föreläsare kom sken han upp när han såg min bok och sa att alla läste den när han var ung.

Nuförtiden läser jag sällan böcker som Att läsa Kapitalet och För Marx (en samling essäer av Althusser om Karl Marx). Så när jag tar fram dem för att bläddra i dem så tror jag inte att jag kommer att begripa böckerna. Men texten är fullt begriplig. Det är som att cykla. (I och för sej kan jag inte cykla.)
(Detta inlägg ingår i en serie där jag skriver om alla böckerna i mitt bibliotek,  en och en (eller som här tre), i alfabetisk ordning).

Inga kommentarer: