tisdag 7 juli 2015

Noveller av Harry Ahlberg

Harry Ahlberg (1920-2014) var en anarkistisk arbetarförfattare. Jag har tidigare skrivit o Ahlbergs debutbok Söndag med hög hatt. Förutom den har jag också hans andra novellsamling Orm på vägen och novellurvalet Arbetets ära, arbetets villkor.

Ett par noveller ur Söndag med hög hatt finns med i Arbetets ära. Men inga ur Orm på vägen.

Det kan bero på att novellerna i den senare inte skildrar arbete. Och Arbetets ära vars berättelser kallas för "litterärara 'arbetsplatsrapporter'" på bokens baksida fokuserar på Ahlberg som arbetarskildrare.

Som de flesta proletärförfattare skrev Ahlberg emellertid också mycket annat: historiska romaner, gotlandsskildringar, idrottsberättelser.

(Det här inlägget ingår i en serie där jag skriver om böckerna i min boksamling, en i taget i alfabetisk ordning (eller i det här fallet: tre i taget.))

2 kommentarer:

Johannes sa...

Kul tips, har missat både författaren och ditt förra inlägg. Du har nog rätt många förbisedda pärlor i din samling. Vilken rekommenderar du att man börjar med?

Petter Malmberg sa...

Den galne europén (i nästa inlägg) är min favorit av hans romaner och den jag skulle börja med.
Arbetets ära ger trots arbetsplatstwmat en rätt bra bild av författarskapet.