onsdag 22 juli 2015

Gummitummen av Hans Alfredson


Gummitummen är en roman av ett slag av Hans Alfredson från 1966. Den har undertiteln "Skizzer ur en fren dagbok" och är en absurd och rolig historia.
Boken inleds med en dagboksanteckning daterad måndagen den 11 september: "I dag är det torsdag."

Gummitummen har ingen direkt handling. Mitt favoritstycke handlar om franska revolutionen och är rätt typiskt för boken:

"Söndagen den 16 oktober
Idag har jag hela dagen firat trehundraårsminnet av franska revolutionens utbrott - stormningen av Bastiljen. Kåken har jag dekorerat med girlander i de franska färgerna: rött, gult och grönt. För full hals har jag skrålat La Petite Valse och gång på gång har jag stormat en barrikad, som jag uppfört framför spisen. Jag har skrivit hemliga meddelanden, som jag sedan har ätit upp, jag har dansat, jag har berusat mig på likörpraliner. Katten har fått vara med. Hon heter Bengt."

Boken illustreras av "äkta teckningar" gjorda av författaren. Som denna lilla man:
                                                                                  



2 kommentarer:

Spiring sa...

Som av en händelse hittade jag denna på en loppis häromdagen, i utmärkt skick och för en tia. Dessutom i samma veva som jag bestämt mig för att jag vill ha Hasses och Tages originalböcker, i stället för samlingsvolymerna "Något större bok" och "Paket". Samma innehåll, men ibland har inramningen betydelse för konstverket.

Måste dock erkänna att jag inte riktigt fastnat för Hasses böcker, och varken denna eller "Rosa rummet" har jag egentligen läst, vad jag kan erinra mig. Kanske bläddrat i. Medan Tages böcker med få undantag är fantastiska.

Petter Malmberg sa...

Gummitummen är rätt underbar. Även om jag förstått att inte alla tycker det.
En ond man (som blev Den enfaldige mördaren) är annars min Alfredson-favorit.