tisdag 28 juli 2015

Vänsterextrema varulvar i Malmö

"Malmö rustade för julfirande. Kapitalismen beväpnar sig ibland med batonger, ibland med glitter.
[...]
  'Det finns en teori om julen och varulvarna', sa Henry när vi kryssade fram mellan barnvagnar inne på Triangelns köpcentrum. 'Kyrkan lärde att de som föddes på julafton blev varulvar.'
  'Varför då', sa jag när jag tipptappade genom det grå slasket vid utgången.
  'Jo, Gud blev sur för att det var Jesus födelsedag. Ingen annan fick ta åt sig uppmärksamheten. Så därför blev de som föddes på julafton varulvar.'
  'Typiskt Gud', sa jag."

Jag hittade till Han åt mitt hjärta av Viktor Algren efter att Algren skrivit uppskattande om Butter tar ordet på sin blogg. Detta tyckte jag tydde på god smak. Plus att boken handlar om varulvar och jag har alltid gillat varulvsberättelser.

I boken blir hjälten viten av en varulv och blir sen själv varulv. Tillsammans med en varulvskompis som liksom han gillar RAF bestämmer han att använda sitt varulvskap till att ha ihjäl folk han ogillar av politiska skäl. Argumenten för detta är lite underliga även ur Rote Arme Fraktions-logik (en logik jag alltid haft svårt att följa).

Ronanen är utgiven på ett litet vänsterförlag. Hade boken getts ut på ett större förlag så hade kanske en del av dessa mord lett till en del uppmärksamhet då de som blir mördade är rätt dåligt maskerade.

Kanske hade ett större förlags redaktörer behövts här och där för att dra åt i romanväven. Men risken hade väl funnits att det egensinniga med berättelse också försvunnit.
Blandningen av politiskt-litterära diskussioner, en varulvarnas historia och groteska homoerotiska sexscener blir ändå rätt fängslande.
(Detta inlägg ingår i en serie där jag skriver om böckerna i min boksamling, en och en, i alfabetisk ordning.)

Inga kommentarer: