måndag 9 februari 2009

50 Phil Ochs fans kan inte ha fel


I gårdagkvällens Wermelin (Det bästa hittills i säsongen. Det går att höraHÄR. Stooges och Residents m. m.) kunde man höra Phil Ochs "No More Songs". Den sista låten på Ochs sista studioskiva Greatest Hits. Trots titeln ingen samling.

De första Phil Ochs sångerna jag hörde var två på Newport Broadside en samling protestsånger eller "topical song" från Newport Folk Festival 1963. (Skivan är annars mest känd för två Dylanduetter.) Ett tag hade jag svårt för den senare Phil Ochs då han inte alls lät likadan.

Att artister ska låta som de ska låta är en attityd som jag förhoppningsvis växt ifrån. Men den var mycket publikens inställning till Ochs verk under den period som "No More Songs" kom till. Den med den guldlamerade kostymen.

"om det finns hopp för Amerika ligger det i en revolution, och om det finns något hopp om revolution ligger det i att Elvis Presley blir till Che Guevara" var Phil Ochs idé med den guldlamerade kostymen. Presleys kostym byggde ju i sin tur på Kapten Marvels, han med Shazam. Som en revolutionens superhjälte sjöng Ochs sina vackraste sånger inför en oförstående publik.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Phil Ochs är min absoluta favorit-sångare genom alla tider. Jag har hans första album (gamla välspelade LP-skivor). Såg honom "Live" år 1968 på Akademiska Föreningen i Lund. Så himla roligt att se att han inte är bortglömd!!!

Anonym sa...

Se Phil Ochs live är ju något man gärna gjort.
Och 68 var ett bra Phil Ochs-år.