torsdag 12 februari 2009

Klimatneutral frakt?

Häromdagen beställde jag en handfull böcker från en sån där nätbutik. Och tänkte pricka för miljöfraktsalternativet, vilket inte fanns. Först trodde jag helt enkelt de tagit bort den. Att miljöfrågan var en fluga som nu vart över.
Men det var visst den andra nätbokaffärn som erbjöd miljöfrakt.

Detta fick mej i vilket fall att fundera på vad det här miljöfrakt är för något. Vilket jag inte gjort tidigare. Jag har bara betalt den extra tian och levt i tron att jag därmed gjort något för miljön.

När jag var liten så sas det att vi var tvungna att värna miljön för de kommande generationerna. Detta gjorde en rätt så ointresserad av frågan. Ens barnbarns barn, ofödda otacksamma oduglingar - (och om det är sant att denna planet är deras och vi bara bebor den tills de kommer hem, något av slumvärdar), är lite svårt att engagera sej över. Men nuförtiden går miljöförstöringen så pass snabbt att den kan drabba oss redan under vår levnad. Så för att först efter oss syndafloden skall komma kan det vara en viss poäng att spara på miljön.

Men den så kallade miljöfrakten säjs, när man tittar närmare på den, vara klimatneutral. Det är ett lite underligt ord. Begreppet går ut på att företaget köper upp klimatutsläppsrättigheter någon annanstans i världen som de sen inte använder. Vilket låter som sånt där humbug som inte fungerar som Rättvisemärkt eller Rädda Barnen. Själva frakten förstör lika mycket miljö som vanligt.

Så fortsättningsvis kanske man kan behålla den där tian.

3 kommentarer:

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Hej!
Jag blir nyfiken. Vad är det som får dig att mena attt ex rättvishandeln inte fungerar?
Hälsningar Mikaela

Anonym sa...

Det var ju en del prat för ett tag sedan om hur pass lite av det rättvisemärkta egentligen fungerar. Systemet bygger på en större volym än som alltid går åt.

Sen tror jag att det i många fall fungerar bra. Och det kanske det här klimatneutrala också gör.

Även om sånt här ofta är istället för riktiga förändringar.

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Ah, jag förstår.
Jo att det är istället för håller jag nog med om. Men det är i alla fall en bit på väg. Någon måste gå först liksom.