torsdag 26 februari 2009

Ur Trollkarlens lärling

"Har ni kanske inte själva märkt att ni träffat fler och fler polacker i år? Om ni träffar fem på måndag så träffar ni sju på tisdag. De väller redan in över våra gränser! Alltid nattetid. Om jag bara visste att ni väntade på mig så skulle jag springa hem och hämta mina böcker. Där står alltsammans bevisat. Omöjligt att vederlägga. Ni ser aldrig en polack som dricker vare sig öl eller vin. Och om han gör det, vilket är ännu vanligare, så är det för att dölja att han är polack." ... "Eller har ni någonsin träffat en människa som varit i Polen och kan berätta sanningen om dem? Vem som helst kan vara polack, mina herrar. Någon av er kan vara polack. Jag vet det inte, men jag skakar aldrig hand med någon och nu vet ni varför. Jag kan själv vara polack. Ni kan aldrig veta det. Men det vore mycket likt dem att tala illa om sig själva för att bli tagna för nån av oss. Om ni nu tillhör oss."

Arne Sand 1959

Inga kommentarer: