söndag 15 maj 2011

Jag, den Högste


Idag är det Paraguays nationaldag. Jag är inte tillräckligt inläst i paraguyansk litteratur för att göra en 10 bra paraguyanska böcker-lista. Men en av mina favoritromaner är paraguyansk - Jag, den Högste av Augusto Roa Bastos.

Den kom ut på 70-talet och handlar om en paraguyansk 1800-talsdiktator. Denne ska bygga på en historisk person. Något jag inte kände till första gången jag läste boken. Den diktatorns namn nämns heller aldrig. Så vitt jag förstår förhåller sej Roa Bastos här rätt fritt till historiska fakta.

Diktatorsromaner har författare som Miguel Angel Asturias, Gabriel Garcia Marquez och Mario Vargas Llosa och många fler skrivit (också en och annan utan tre namn). Men Jag, den Högste kan nog göra anspråk på att vara den främsta inom genren.

Inga kommentarer: