söndag 19 juli 2009

Bo Hansson och Sagan om ringen


I min genomlyssning av mina vinyl har jag kommit till H som i Bo Hansson.

Albumet Sagan om ringen kom ut som en av de första skivorna på märket Silence 1970. Silence skulle bli den proggressiva musikens främsta hem i Sverige. Bo Hansson hade tidigare varit med i den klassiska experimentella jazzduon Hansson & Karlsson som var en viktig inspirationskälla för den progressiva rocken.

"Music inspired by" heter det innan titeln i den internationella utgåva av LPn som jag har. Jag tror motsvarande också finns på den svenska. Det är alltså en skiva inspirerad av en bok. J. R. R. Tolkiens Sagan om ringen-trilogi. Att på detta sätt basera en platta på en bok var (och är väl) ovanligt.

Bo Hansson läste enbart Tolkien under ett par månader när han skrev låtarna och sen igen när han spelade in skivan. Han tvingade på boken också på alla andra som jobbade med albumet. Albumet är instrumentalt och kan som adaption av romanerna därmed säjas sakna något.

1970 hade Tolkien en alternativ aura. Hippies kunde ha knappar med texten "Frodo lives". Tom Bombadill, som får en låt uppkallad efter sej på albumet, tilltalade denna skara.

Bo Hanssons musik har ibland en naturlyrisk griegsk klang, moogwise. Men är långt från den folkkitsch som långt senare skulle tonsätta Peter Jacksons uppblåsta filmatisering.

Skivan blev väldigt populär. Först i Sverige och sen internationellt under namnet Lord of the rings. Hanssons andra skiva Ur trollkarlens hatt levde i skuggan av denna succé med ett par låttitlar som anspelade på Tolkiens verk.

Den tredje Mellanväsen står sej bättre. Även här finns det fantasyinfluerade spår. Som "Kaninmusik", uppdelad i "a. general Svartstarr" och b. Femman". Karaktärer ur Richard Adams Den långa flykten som kommit ut ett par år innan skivan och blivit väldigt populär.
Hanssons fjärde skiva (som jag inte har - jag har hört den men det var ett tag sen) var inspirerad av Adams bok och hette El-ahraiah efter den tricksterliknande kaninguden i de sägner kaninerna berättar för varandra. Dessa myter är bokens styrka. Internationellt fick skivan titeln Watership Down - romanens originaltitel.

Den vackra "Lothlorien" ur Sagan om ringen kan du höra HÄR.

2 kommentarer:

Konungen sa...

men den skivan har jag haft. Den långa flykten då.
Skumt

Petter sa...

Det finns några backar med dina skivor på föräldrarnas vind. Fast det är mest synth tror jag.
Nen den kan ha hamnat fel. I så fall lär den väl dyka upp under projektets gång.