måndag 13 juli 2009

Cornelis Vreeswijk sjunger Boris Vian

Desertören:

Text av Lars Forsell. Melodi Boris Vian som också gjort originaltexten. En tidigare svensk tolkning (också av Lars Forsell) hette "Här står jag på ett torg".
Originaltitel "Le Deserteur".
På albumet Visor, svarta och röda. Där Vreeswijk tolkar Lars Forsell.
(Jag har ett holländskt Vreeswijk-album med samma omslag. Fast på den svenska håller han på baksidan i en liten svensk flagga. På den holländska vad jag antar är den holländska).

7 kommentarer:

Jenny sa...

Hmm, på min cd-variant äro inga flaggor i sikte. Borde haft lp. Borde. /J

Petter Malmberg sa...

Det är en rätt liten flagga. Den kanske bara syns dåligt i det mindre formatet.

Jenny sa...

Kanske. Ska kolla igen. Med förstoringsglas. Men jag tror den är flagglös *suck*.

Petter sa...

Så länge Djävulens sång och Jenny Jansson finns där så gör nog flaggans frånvaro inte så mycket.

Jenny sa...

"Fast man inte är modell och har revbensspjäll..." De finns där! *glad igen_

Petter sa...

Bra även på engelska

Jenny sa...

Fantastisk. Ser just nu "O Mary don´t you weep". Blir alldeles rörd i ögat. /J