söndag 12 juli 2009

En enkät en söndag


Snöflingor bland regndropparna har en söndagsenkät.

1. Bästa toaläsningen.
Ingen. Aldrig ägnat mej åt denna underliga vana.

2.En bok med ett djur.
Harlan Ellisons långnovell "En pojke och hans hund" ("A boy loves his dog.")

3. En kärlekshistoria.
Sönder av Henry Parland. Med undertiteln "(Om framkallning av Veloxpapper)"

4. En uppväxtskildring.
Analfabeten av Ivar-Lo Johansson. Första delen i den första av Lo-Johanssons två självbiografiska romansviter. Analfabeten i titeln är Ivar-Los far.

5. Om jag vore detektiv ville jag vara som...
Sherlock Holmes.

6. En bok jag aldrig tänker läsa
Hundarna i Riga av Henning Mankell

7. Ett språk jag önskar jag kunde läsa på
Tyska. Jag kunde läsa tyska en gång i tiden. Det känns dumt att ha tappat.

8. Senast inköpta tidningen
En MOJO eller en Uncut. Det blir allt svårare att skilja de åt. Och så köpte jag en handfull Galago på halva priset på rean för ett tag sen.

4 kommentarer:

snowflake sa...

Så vacker översättning av min sajt.

Henry Parland, det var en som skrev sin B- eller C-uppsats om honom,jag läste några blad vid kopiatorn eller nåt och det verkade intressant. Sån där romantiskt kort sorglig levnad också...

Sherlock är Sherlock, Ska bli intresseant att se vad de gör med honom i filmen.

Petter Malmberg sa...

Sherlock är Sherlock.
Trailern fick faktiskt filmen att se rätt kul ut.
Jag har inte läst mycket Parland. Men Sönder är en vacker liten bok.

vixxtoria sa...

Hundarna i Riga är inte så bra. Men Brandvägg tycker jag är en av det mest bladvändande deckare som skrivits på svenska språket.

Förresten är jag också Sherlock Holmes!

Petter Malmberg sa...

Egentligen vet jag inte varför jag tog just den.
Det finns nog inte något jag aldrig skulle kunna tänka mej att läsa.
Jag såg att du valde Sherlock. Det är väl drogerna som lockar.