tisdag 28 juli 2009

Ii


Inte så många band på I men rätt många skivor då
Imperiet
ju gav ut en del. Skivorna är ojämna, men det finns en stor variation. Jag tror få människor har samma tio bästa Imperiet-låtar.

Jag lyssnade genom de kronologiskt. De tidigaa är de jag uppskattar mest. Då de har Stry. Rymdimperiet-maxin, med tre låtar av fyra skrivna av Stry Terrarie är höjdpunkten i Imperiets diskografi. Men redan på Imperiet-minin så låter den enskilda Stry-låten "Jag kan inte leva utan dej" inte riktigt som om den hör hemma på skivan. Stry kom ju också att lämna bandet och bilda Babylon Blues som gjorde de två bästa svenska 80-talsalbumen.
"Jag kan inte leva utan dej" är ändå en av de låtar som skulle finnas på min de tio bästa Imperiet-låtarna-lista. Med den inledande raden "Det är så tomt, jag skjuter flugor med luftgevär" och den på en andra versen inledande "Det är så tomt, jag läser böcker jag inte förstår". Man ser framför sej hur Stry sitter uppkrupen i en fotölj med ett luftgevär och en kopia av Roman Ingardens Det litterära konstverket. lyssnande till flugornas parningsläten.

När In the Colonnades första självbetitlade kom 1986 tyckte jag det var det tyngsta som fanns. Mina öron försöker tala om för mej att skivan inte riktigt håller - men tolvåringen inom mej vet att sånt prat är lögn och förtal; WE SAY TOTAL DESTRUCTION.

8 kommentarer:

Jenny sa...

Blir nyfiken på top 10-imperietlåtarlistan. Kommer den? /J

Petter Malmberg sa...

Jag kan inte leva utan dej
Tonårs-jesus
Kontroll i Stockholm
Kom kom
Min maskin
Alltid rött, alltid rätt
Kickar
Vad tror du hon vill ha
Golva mej
Kandidat

Jenny sa...

Tackar! Intressant... Din etta har alltid haft ett tjockt drag av obehaglighet över sig för mig. Varför vet jag inte. "Min kropp är en rivningskåk...", dags att plocka fram gamla vinyl.

Petter Malmberg sa...

De var inte direkt menade i någon rangordning.
kropp/rivningskåk-raden tror jag inte är från nån av dessa. Är det inte "Kriget med mej själv"?

Jenny sa...

Citatet i förra inlägget är så klart från "Kriget med mig själv". Bara min association apropå "Jag kan inte leva utan dig". "Kriget..." hamnar på min top 10-imperietlista ;).

Petter Malmberg sa...

Ja, de är ju från samma skiva. Kriget med mej själv är bra (och jag sammankopplar den alltid med min thåströmfavorit "Fuzzbox".

Så det är "Jag kan inte leva utan dej" som du tycker är obehaglig - är det empati med flugorna i sången?

Jenny sa...

Lite flugorna, lite bilden av en besatt man som driver runt kvarteret, ensam och missförstådd i jakt på det han inte kan få. *hrr*

Lyssnade på "Tiggarens tal" igår. Den är högstadietid, uppgivenhet, kärlek och smärta. Allt i ett. Och fantastisk.

Petter Malmberg sa...

Jag tycker det bästa med texten är att han får frasen "kan inte leva utan dej" att framstå som något på gränsen till galenskap.

Tiggarens tal har jag tyvärr inte. Men jag tycker den är bättre än sitt rykte. "Jag vill ha allt" som jag såg att du citerade på din blogg är nog min favorit på den.