onsdag 1 juli 2009

God save the queen


På dansk radio (jag vet inte varför jag lyssnar på dansk radio) hör jag en akustisk indieversion av Sex Pistols "God Save the Queen" och no future-delen låter rätt hyfsat när kvinnlig mjuk röst sjunger den. Så jag väntar in slutet för att höra vilka det är. Men det är bara Nouvelle Vague så det kan kvitta.

Nouvelle Vague är ett konceptband som gett ut nu tre album med covers på new wave-musik. Bossa nova ska det föreställa. Flera sångerskor franskt. Flera fanvideos på youtube kombinerar låtarna med Godard-klipp. De är prettovärldens svar på A bluegrass tribute to AC/DC eller Picking on White Stripes. De första två albumen har en del rätt bra covers. Tillsammans kan man göra en hyfsad platta av dem.

Men jag har medvetet ignorerat den tredje skivan (kallad 3) inte bara för att konceptet börjar rinna tunnt. Om det hade varit en artist jag inte kände till som hade gjort låten hade jag kollat upp artisten. Hade det varit en annan artist jag redan kände till så hade kanske låten resonerat mer jämte den artistens vanliga stuk.

Tycka vad man vill om exempelvis Nina Gordons "Straight out of Compton" (själv är jag rätt negativt ställd). Denna indielightversion av en N.W.A.-låt gör delvis samma skämt som Nouvelle Vogues "God Save the Queen"-cover, även om det tilkommer en rasrelaterad dimension. Men covern förhåller sej till Nina Gordons övriga (usla) egna produktion. Nouvelle Vouge är bara ett högkoncept som överlevt lite för länge. Det finns inget eget material med vilket deras covers krockar.

Inga kommentarer: