lördag 15 oktober 2011

Åtta länkar en lördag


Ulf Löfgrens hemsida
Barnboksförfattaren och illustratörens hemsida där man kan se bilder och omslag och sånt.

Dialog mellan Björn och bernur om Kritiker No 20/21
Tidskriften har temat dialoger och här skriver bernur om detta i dialog med sitt alter ego Björn - vilket ju är piffigt. Numret handlar bland mycket annat om Butter tar ordet-favoriten Willy Granqvist.

Jan Myrdal om Vardagsord
Videoklipp där Myrdal pratar om boken upplagt på Folket i bild/Kulturfronts sida.

Dickens Journal Online
Dickens olika tidningar går att läsa gratis och helt laglydigt på nätet. Bland annat The Household narrative of current events, det månatliga tillägget till Household Words (som kom ut under samma period som veckomagasinet Household Words, inte efter detta som jag skrev i mitt inlägg om det nyutkomna urvalet - jag ska ändra det). Länken går till första volymen.

Intervju med Paul Muldoon (del 2)
Videoklipp - om irländsk poesi och annat, cirka en halvtimme.

Den moderna tidens slut - Pierre Gilly om The End of the Twentieth Century and The End of the Modern Age av John Lukacs
"Var Adolf Hitler det tjugonde århundradets största personlighet, den största statsmannen, århundradets största revolutionär? Det hävdar i alla fall den amerikanske historieprofessorn John Lukacs."

2 kommentarer:

Bernur sa...

Roligt att du uppmärksammade den texten! I vanliga fall tycker jag det är tröttsamt med kritiker som skriver i imitation av boken (Lapidus har råkat ut för detta), men det här var inte riktigt så ... I alla fall, en rolig text att skriva. Men när jag sågar en arbetarförfattare eller en retorikexpert, då får jag massvis med kommentar och mångdubblade sidvisningar i stället.
Den här texten om Kritiker-tidningen tycker jag i så fall är viktigare och bättre än de där sågningarna, som man skriver i någon slags vånda.

Petter sa...

Stilimiterande recensioner (jag minns en rätt irriterande av Malte Persson om José Saramago) brukar ju vara just sågningar.
Här kändes det mer som om du blivit inspirerad.

Jag läste kommentarerna till den där retorikboken. De verkade inte helt nöjda.