torsdag 13 oktober 2011

Färgtrumpeten


En bok jag minns starkt från min barndom är Färgtrumpeten.
Om en pojke som hade en trumpet som spelade fätger istället för toner.
Jag tror mitt dagis hade boken.
På den tiden tänkte jag nog inte så mycket på vilka som hade gjort alla de böcker som fanns överallt. Men den var tecknad och skriven av Ulf Löfgren. Som hade gjort flera böcker som man bläddrade i som lien. Från illustrationer av H. C. Andersen-berättelser och andra sagor till Pellepennan, Suddagumman och kluddabarnen, gjord tillsammans med Gunnel Linde och baserad på det fortfarande populära TV-serien.

Löfgrens stil varierade lite från bok till bok. Men i större bilderböcker som Det underbara trädet påminner han om en blandning av Per Åhlin och Hans Arnold.
Han var bra på lejon, om du frågar den sexårige Butter - som gillade lejon.
Ulf Löfgren dog för ett par dagar sen. Idag skulle han ha fyllt 80 år.

2 kommentarer:

Nonsensakuten sa...

Nog var han väl också mannen bakom Albin-böckerna? Hittade Färgtrumpeten inklämd mellan en anskrämlig loftsäng och en porös vägg i en gammal lägenhet 2006. Helt rätt lektyr för min då tvååriga dotter.

Petter sa...

Han gjorde också böckerna om Albin. Men de har jag så vitt jag kommer ihåg inte läst.

Kul att Färgtrumpeten fungerar än. En del barnböcker åldras ju. Men det är nåt visst med det omslaget.