torsdag 6 oktober 2011

Tomas Tranströmers tio bästa dikter


Tomas Tranströmer är en poet som alla verkar gilla (åtminstone numera - fast föreställningen om Tranströmer som en i Sverige stundom motarbetad poet verkar mest vara en myt). Men han är bra ändå. Vi firar med en lista (som snarare är med tio egentligen rätt slumpmässigt valda dikter av Tranströmer som jag tycker om - men den rubriken har inte riktigt samma schwung)

Air Mail
"Sanningen finns på marken/men ingen vågar ta den./Sanningen ligger på gatan./Ingen gör den till sin."
ur För levande och döda från 1989 (eller "För levade och döda" som den, lite komiskt, kallas på två ställen i MånPocket-utgåvan av Tranströmers dikter - å andra sidan skrev jag nu först "Från levande och döda").

April och tystnad
"Det enda jag vill säga/glimmar utom räckhåll/som silvret/hos pantlånaren." Från Sorgegondolen från 1996 (det är mest de raderna i dikten jag gillar, som helhet sett finns det bättre dikter i samlingen, men den är passande för årstiden).

Det blå huset
Prosadikt från Det vilda torget från 1983. "Vi vet det egentligen inte, men anar det: det finns ett systerfartyg till vårt liv, som går en helt annan trad."

Elegi
"Jag öppnar dörr nummer två./Vänner! Ni drack mörkret/och blev synliga."
Avslutningsdikten i Stigar (för mer om den samlingen se länk under inlägget). Jag tror att utropstecken är rätt ovanliga i Tranströmers poesi ändå finns det utropstecken i tre av dikterna här. Så det är lite underligt valt av mej.

Epigram
"Kapitalets byggnader, mördarbinas kupor, honung för de få.
Där tjänade han. Men i en mörk tunnel vecklade han ut sina vingar och flög när ingen såg. Han måste leva om sitt liv."
(Citerad i sin helhet. Också från För levande och döda - det var den första Tranströmer-samling som jag läste)

Med älven
"Deras cyklar/begravda i grönskan - bara hornen/stack upp." Ur Mörkerseende från 1970)

Nocturne
"Jag ligger och ska somna, jag ser okända bilder/och tecken klottrande sig själva bakom ögonlocken/på mörkrets vägg. I springan mellan vakenhet och dröm/försöker ett stort brev tränga sig in förgäves." ur Den halvfärdiga himlen från 1962.

Preludium
Första dikten i den första diktsamlingen - "I dagens första timmar kan medvetandet omfatta världen/som handen griper en solvarm sten." Ur 17 dikter (1954)

Sommarslätt
ur Klanger och spår (1966)

Östersjöar
Långdikt utgiven i egen volym 1974.
"Det händer att man vaknar om natten
och kastar ner några ord snabbt
på närmaste papper, på kanten av en tidning
(orden strålar av mening!)
men på morgonen: samma ord säger ingenting längre, klotter, felsägningar.
Eller fragment av den stora nattliga stilen som drog förbi?"

Annat om Tranströmer här som kan vara av intresse:
Stigar av Tomas Tranströmer och två poeter till
Om en diktsamling som också innehåller tolkningar av Tranströmer.

Air Mail. Brev 1964-1990 mellan Tomas Tranströmer och Robert Bly
Och du hittar ytterligare Tranströmer-relaterade inlägg om du klickar på tranströmer-etiketten nedan.

(Det här är en repris från tidigare i år när Tranströmer fyllde 80. I april - därav kommentaren om det passande med "April och tystnad". Landets kultursidor skulle ju också kunna reprisera artiklarna från den födelsedagen utan att det skulle märkas så stor skillnad. Och alla hans böcker gavs ut i nyutgåva då. Och då enda vitse´n med nobelpriset är att pristagarnas böcker kommer ut igen så är det ett rätt meningslöst pris. Jag har för mej det finns en volym med hans dikttolkningar, så den kan de ju ge ut igen. Eller om det inte finns en sådan ge ut en. En sån skulle jag gärna ha.)

4 kommentarer:

Anonym sa...

TACK, Petter! // Pia

Petter sa...

Ingen orsak.

Monica Wiegert sa...

Hans så kallade dikter säger mig ingenting. Ingenting. Utströdda bokstäver, ord utan samband.

Petter Malmberg sa...

Vad man än tycker om Tranströmers poesi så nog är det dikter - med metrar, metaforer och ojämn högermarginal.