måndag 5 december 2011

I brinnande små klungor stod alla barnen där och log och sjöng en sång om livet tills de hade fått nog och dog



"Resan" med Torkel Rasmusson finns på hans skiva Dagar, djur. Från 80-talet. Rasmusson var med i bandet Blå Tåget (de med "Staten och kapitalet"). Han gav ut tre soloskivor. Dagar, djur är hans sämsta album men "Resan" är hans bästa låt. Finns på samlingsalbumet Resan. 19 sånger 1976-2005

"Jag reste genom landet,/jag såg en massa träd och hus/och åkrar och fabriker/och där stod barn som tända ljus.//I brinnande små klungor/stod alla barnen där och log/och sjöng en sång om livet/tills de hade fått nog och dog.//Den tända barnaskaran/var bland det hemskaste jag sett/men kanske brann det inte, det var väl mest ett talesätt."

4 kommentarer:

Spiring sa...

Albumet heter väl "Dagar, djur" om jag inte missminner mig.

Petter Malmberg sa...

Aj, fan - det gör det ju. Det står till och med på bilden på youtubeklippet. Jag förknippar väl den skivan så pass starkt med den låten att jag mindes fel.
Det är ändrat nu i alla fall.

Konungen sa...

låten är episk, magisk o sjukt bäst, om jag fick ta med en låt o endast en till en öde skulle det bli denna

Petter Malmberg sa...

På öde öar slippar man åtminstone bygator som glittrar av borgerliga leenden.