lördag 12 december 2015

Annas mat


Häromkvällen när jag skulle laga mat så tog jag fram Anna Bergenströms Annas mat Stora kokboken. Det har jag gjort många gånger.
Jag fick boken av mina föräldrar när jag flyttade hemifrån. Det var 1993. Den här versionen av boken kom 1991. Den första i början av 80-talet. Den senaste för ett par år sen. Det är en bra grundkokbok.

Receptet jag slog upp var Annas säkra fiskfilėer. Där man kokar upp saltat vatten i en traktörpanna (fast jag använde en vanlig kastrull) och när vattnet kokar lägger man i fiskfilėerna, lägger på locket och i samma ögonblick som vattnet börjar koka igen flyttar man kastrullen till ett skärbräda av trä. När det stått där i fem minuter är det klart.
Man skulle kunna tro att jag inte skulle behöva kolla upp ett så enkelt recept som jag dessutom gjort en massa gånger men då skulle man tro fel.

(Detta inlägg ingår i en serie där jag skriver om böckerna i min boksamling i alfabetisk ordning.)

Inga kommentarer: