torsdag 24 december 2015

Sista luckan: Ord & Avsikt

"Det är redan kallt och vinter. Nu när det ljusnar ser jag snöflingorna utanför fönstret. Det är söndag i december och jag sov oroligt med långa vakna perioder i natt ty nu på morgonen skall jag börja skriva ut denna bok."
ur förordet till Ord & Avsikt av Jan Myrdal

Jag fick Jan Myrdals Ord och avsikt i julklapp en gång i tiden. Men jag kan inte ha fått den nör den var ny. För jag har ett klart minne av att ha fått den i Kivik och boken kom ut 1986 medan vi flyttade till Kivik först i början av 90-talet. Och så hade det kanske varit en underlig julklapp att ge till en tolvåring.

Boken skiljer sej lite från Myrdals textsamlingar som Skriftställning och Söndagsmorgon. Den här undertiteln "Ett resonemang". Flera av texterna i boken har varit publicerade i tidningar och tidskrifter men de är här omarbetade. Mer än omarbetade: "de kan förekomma på annat håll i flera och därtill sinsemellan motsägande versioner." De har bearbetats om för att ingå i ett komponerat resonemang.

Myrdal skriver om sitt förhållande till modernismen och om varför han lät Jan Myrdal i En annan värld bo på Riverside Drive 450 och inte på Riverside Drive 449 och mycket annat.
Det är en av Myrdals bästa böcker. Och en av hans vackraste.
Och med den avslutar vi årets kalender. (Ord och avsikt finns tyvärr inte på Runeberg.)

Inga kommentarer: