måndag 14 december 2015

En gång i Europa av John Berger


"Om det gått att sätta ett namn på allt som händer skulle vi inte behövt några historier. Som livet är här överträffar det våra ordförråd. Ett ord saknas och historien måste berättas."
övers. Steve Sem-Sandberg

När En gång i Europa (1983) först kom ut på svenska 1988 så var John Berger här en omtalad och läst författare. Numera hör man sällan talas om honom. Detta kommer så klart att drabba de flesta av dagens omtalade författare.

Jag har läst en handfull Berger. Bäst gillade jag essäboken Och likt fotografier min älskade, våra ansikten snabbt förbleknar. Bergers essäböcker är inspirerade av Walter Benjamin.

Berger skriver både romaner och essäer och konstkritik gör tv och film. Jag har sett en av filmerna, en slags pendang till den trilogi i vilken En gång i Europa ingår. Jag minns att det var en ko med. En gång i Europa är en bra bok.

I Sverige många vi ha övergett Berger. Men snart 90 år gammal fortsätter han att skriva. "Has John Berger mellowed?" frågades i en av recensionerna av hans senaste bok. Svaret var nej.

Inga kommentarer: