tisdag 1 december 2015

Skriftställning av Jan Myrdal: Lucka 1 i Skriftställning-kalendern

"Ja, även de små barnen har sjungit 'Bro, bro breja...', hymnen om Ragnarök. 
  I folkhemsfönstren ser jag de heliga bockarna av halm. Sent kom de kristnes Gud in i dessa riter och märkbar har hans närvaro inte blivit.[...]
  Nog förlorar symbolerna sin kraft och nog förändras de erkända tankarna — men på tusen år hinner man inte ändra en kultur. Och det kan ju vara en tröst för alla de oroliga konservativa 
som i Sv. D. uttrycker sin ångest inför tidens förfall. Ännu om tusen år går bockarna Bruse över bron med taskarna svängande. Fast jag är inte riktigt säker på att det är det de oroliga ser som bevaransvärt."
ur "Martyrer" av Jan Myrdal 




Årets adventskalender på Butter tar ordet är om Skriftställning-sviten av Jan Myrdal.
Den första boken i serien Skriftställning kom ut 1968. Den inledde en serie som i dag är uppe i 21 volymer. Böckerna samlar kortare texter: artiklar, essäer och noveller.

Den första volymen Skriftställning samlar huvudsakligen texter från 1966-1967. Myrdal såg de här texterna som en viktig del av sitt författarskap. I en artikel från 1967 (återtryckt i Den trettonde) skriver han: 
"Under tre år har jag nu ganska ihållande arbetat med feuilletonistisk kortprosa. Därför att den formen ger mig ett maximum av formell frihet. Så länge antalet nedslag håller sig inom en given ram kan jag utnyttja varje tänkbar form."

Skriftställning är inte bara första volymen i serien utan också en av de bästa. Texterna är skrivna under en period då Myrdal tar nya ställningstaganden. Det går genom texterna att följa den utvecklingen. Men framförallt är texterna bra. Det är en kortprosa som har en alldeles egen kraft.

Hela Skriftställning är läsvärd. Men några av de bästa texterna i boken hittar du på länkarna nedan på Runeberg.

Sommarsägner från folket efter oss
Novell.

9 april en värld för småborgare

Tidens hinna
"När jag var femton år och i puberteten skrev jag brev till mig själv. Brev riktade tjugofem år framåt i tiden. 
  'Kom ihåg att dö.' Tittar på denna spretiga handstil och undrar om brevet säger mig någonting."

De klokt eftertänksamma

Flugsommar

Angående mössa av tyg
Kåseri.

Strukturomvandling
"Jag talar med en flicka utanför bygdegården. Hon skrattar och säger: 
  — Jag är en sådan där tonårsmiljonär du vet. Jag tjänar 157 kronor och 50 öre i veckan. Av det går 37 kronor i skatt. Det kostar 5 kronor att komma in på lördagsdansen här."

De flesta volymerna i Skriftställning-serien finns på Runeberg. Jag kommer att i denna kalender länka till några av de bästa texterna i varje bok. 
Alla de 21 böckerna är inte alls lika bra. Bland böckerna finns både något av det bästa och något av det sämsta Myrdal skrivit. 
Förutom de 21 Skriftställning-böckerna så kommer jag att skriva om några liknande böcker av Myrdal. Så det blir tillräckligt många luckor. I den mån det går kommer jag som i dag att inleda juliga citat ur böckerna.




2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

lämnade en hög Myrdal till loppis...

Petter Malmberg sa...

Jag brukar också rensa bokhyllorna ibland. Inte Myrdal-hyllan dock.