torsdag 31 december 2015

Läst i december

César Aira - Fri flykt framåt
Volym med tre kortromaner av Aira. Jag har läst en kortroman av Aira tidigare: Litteraturkonferensen. Som jag tröttnade på trots att den innehöll en armé bestående av kloner på Carlos Fuentes. Men de i den här tyckte jag bättre om.

Anne-Marie Berglund - Raserier
Novellsamling.

Therese Bohman - Den drunknade
Debutroman. 

Sara Danius - Husmoderns död
Samling med essäer och recensioner.

Else Lasker-Schüler - Dikter & Porträtt
Dikter."Jag är en färggrann bilderbok/I ditt knä." Övers. Peter Handberg

Alejandro Leiva Wenger - Fakta
Tre pjäser.

Melisa Machado - Den röda sången
Senaste boken i Lyrikvännens Lilla serien. Uruguyansk poesi. "Vintern i fåglarnas buk./Kölden i det fuktiga brödet./Och din tunga i febern." Övers. Magnus William-Olsson

Grant Morrison (text) och flera (bild) - The Multiversity 
Metafiktiv superhjälteserie. Varje kapitel är tecknat av olika tecknare. "flera" är alltså ingen pseudonym. Bilden nedan är tecknad av Ivan Reis.

Søren Ulrik Thomsen - Skakad spegel
"Som ung vaknade jag varje morgon/med världen strömmande emot mig/som en gnistrande gata./Nu måste jag kliva upp i vintermörkret/och bit för bit hämta in den/på mina smala ben." Övers. Jonas Rasmussen
Dansk diktsamling.

Inga kommentarer: