onsdag 23 december 2015

Den här luckan hade passat bättre en söndagmorgon det hade den

"Inför nyår, liksom under svår bakfylla eller i vanlig födelsedagsdepression tränger de goda föresatserna på. Själv vaknade jag i morse med beslutet att söka öka min korruptibilitetströskel.
  Det är ett vackert ord. Jag har just skapat det."
ur Söndagsmorgon av Jan Myrdal


Åren 1963-1964 hade Jan Myrdal en krönika i den numera nedlagda Stockholms-Tidningen på söndagarna. Ett urval av dessa, lite mer än hälften, gavs ut i boken Söndagsmorgon.
Söndagsmorgnarna är en lite mjukare föregångare till texterna i Skriftställning. De har överlevt tidens tand väl.

Andres Lokko skriver om boken att "När jag sätter mig och än en gång läser om Myrdals texter i antologin Söndagsmorgon[...]framstår de som så fruktansvärt moderna, så nödvändiga." (ur "Jan Myrdal 80 år" i 1999~2009)

Lokko verkar ha samma pocketutgåva som jag har. Då han sen citerar ur en text från Nordisk trio som också finns med i den utgåvan.
Söndagsmorgon finns också utgiven tillsammans med romanerna Rescontra och Samtida bekännelser av en europeisk intellektuell i samlingsvolymen Samtida. Det var där jag först läste den. Samtida var min första Myrdal.

I Stockholms-Tidningen hade Myrdals söndagsmorgnar ett slags verser som rubriker gjorda av Thomas von Vegesack. De finns inte med i boken. Men jag har skrivit in dem i mitt exemplar. Samt i länkarna nedan till några av de bästa texterna ur boken på Runeberg:


Om en amerikan som fick 1 000 000 dollar för att förverkliga sina ideal och om hur illa det gick.

Främmandet står i dörren och det gäller att välja mellan att vara tölp eller helt enkelt lymmel.

Om glädjen att inhösta en bergsäker vinst utan att egentligen tillgodogöra sig den.
Lokko citerar ur den här i sin text till Myrdals 80-årsdag.

Det är en konstig tid då satiren blir en livsform och skändligheterna faktiskt kommer med posten.

Varunder vår hjälte överfalls av ett oväder och tillvarons dialektiska mönster framträder.

Björklöv, sol, blå himmel samt en god portion tur - kom inte och säg att vi inte gillar Sverige.

Om värdet av idealism inom och utom näringsfånget. Om en natt i helvetet och om nyttjan av att bedja.

På Sankt Mickels dag. Om sättet att sluta serier, feuilletonistens avsked samt vad som kan sägas i stället för program.
Den sista söndagsmorgonen.






Inga kommentarer: