söndag 13 december 2015

Barndom

"Kring Lucia slog en flicka ihjäl sig när hon åkte kana. Det var vid Valhallavägen. En morgon när vi skulle slå kana var det en stor röd fläck i isen. Barnen sa att en flicka slagit kull.
  - Hon slog i huvudet så det sprack.
  - Hon hette Inga och hon dog.
  Barnen ville inte slå kana över det röda. De började längre ner. Men då blev kanan väldigt kort. Man hann inte få upp någon fart heller. Jag sprang för att ta sats och så kanade jag över det röda och vidare och efter mig följde Gabriel och det röda hade gått djupt ner i isen och när vi for fram över det med pjäxorna ropade vi:
  - Nu slipar vi bort Ingas hjärna!
  Efter en stund följde de andra barnen med."
ur Barndom av Jan Myrdal

Den trettonde skriftställningsvolymen Den trettonde (ibland kan det vara svårt att komma på titlar) innehåller en avdelning med äldre och (då) nyare texter kring skrivandet. Flera av dessa handlar om Barndom.

Barndom är en självbiografisk roman av Jan Myrdal, Myrdal använder ordet jagroman för att beskriva den, som kom 1982.

Det har skrivits många barndomsskildringar. Man kan ägna en lång stund åt att räkna upp bra sådana.
Ja, bara att rabbla bra skandinaviska barndomsberättelser kan man roa sej med ett bra tag. Jag tycker att Myrdals Barndom är en av de allra bästa.
Den tillhör också hans mest lästa, kritikerrosade och översätta. Också folk som har svårt för Myrdals politiska skrivande brukar uppskatta boken och dess två uppföljare.

Modernista har planerat ge ut en nyutgåva av romanen nästa år.

Ett par av de bästa texterna i Den trettonde på Runeberg.
Om "Badrumskranen"
Tidigare ej publicerat förord till romanen Badrumskranen

Midsommarrevolution

Om skrivandet
"KOMMA har frågat mig: 'varför skriver du inte längre?' Jag antog att man menade: 'varför diktar du inte längre?' Nog kunde jag svara att jag skriver; att jag diktar. Hade jag publicerat 'Sommarsägner från folket efter oss' i KOMMA i stället för i AB (7-8-66) så hade de därmed förändrat karaktär från 'ickekonst' till 'dikt och konst'"

"Barndom"



2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

inte så muntert... hjälm är bra uppfinning.

Petter Malmberg sa...

Citatet är valt mest för lucia-kopplingen.