söndag 20 december 2015

Urval

"Det mer renhjärtade revoltörerna i landet har åter tagit upp den principfasta kampen mot granen och glittret och stearinljusen och dopp i grytan och sötgröt med mandel och smörgrotta. Så vill de befria förortsfolket i sovstäderna.
  Men så vill inte folket bli befriat ty hittills har revolutioner i verklighetens värld genomförts just för att alla skall kunna doppa i grytan"
ur "Nu blir det jul igen!" av Jan Myrdal


Citatet ovan är ur en artikel som jag citerade ur redan bakom lucka 8 i vår skriftställningskalender. Men artikeln återkommer i den tjugonde skriftställningsvolymen. Då det är ett urval ur Jan Myrdals texter från 1957-2007.

Jag skrev om detta urval (Och om ett urval texter av Stig Larsson) HÄR.
Jag var inte helt nöjd med urvalet. Det lutar hårt åt den politiske debattören Myrdal och åt de senare texterna.
Men när jag nu bläddrar i boken som jag köpte i år på Black friday så kan jag tycka att den ändå inte är så dålig. Det är alltid svårt att göra ett urval. Fortfarande tycker jag att det är sidor av Myrdal som inte riktigt kommer fram. Och framförallt är Skriftställning 1-3 och Söndagsmorgon alltför dåligt representerade.

Inga kommentarer: