söndag 22 mars 2009

Dorothy Parker och Annica Blennerhed


När man ser bloggosfärens diktantologi via Bokmania slår en två saker: dels att den nitton år gamla Tua Forsström-dikt jag postade är, förutom de dikter som skrivits av bloggarna själva, är den nyaste i samlingen. (Vad det säger vet jag inte riktigt). Dels att där är en mycket stor andel Dorothy Parker.

När jag gick på gymnasiet var Dorothy Parker populär bland de svartklädda. Uppenbarligen är hon fortfarande rätt populär. Dorothy Parker (1893-1967) skrev förutom dikter även noveller. Hennes debut Levande begråtna är en bra samling. Det finns de som kallat Parkers noveller för Hemingway Light, men Hemingway själv är Hemingway Light.

I alla fall det är för sina korta humoristiska dikter Parker är mest känd. Den melodiska rytmen i dessa har gjort att många musiker har tonsatt hennes verk. Bland de som lyckats bäst är den svenska Annika Blennerhed. Hennes skiva Light of love från 1985 innehåller elva dikter omgjorda till popsånger. Bland de bättre finns "The Red Dress", "Story", "A Dream Lies Dead" och ""the Whistling Girl".

Det verkar tyvärr inte finnas några låtar skivan att hitta på nätet men albumet bör gå att finna i begagnade skiv-affärer. Att lägga märke till är att Blennerheds namn inte står på skivan. Utan bara Light of Love.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det här var ju intressant!
/Svartklädd

Spicey sa...

Hittade äntligen var bilden kom i från, genom Google Same Pic Search, jag hade nämligen en del av detta skivomslag (bilden) på en gammal diktsamling, men mindes inte var bilden kom ifrån.

Petter Malmberg sa...

Enligt skivomslaget är fotot taget av Karl Petersson.
(Ursäkta att jag inte publicerat din kommentar förrän nu. Jag har haft semester från bloggen ett tag.)