tisdag 26 maj 2009

Buffy som sit-com


Det ska kanske göras en nyfilmatisering av Buffy the Vampire Slayer utan Joss Whedons medverkan. Regissören till filmen ligger bakom. Det här låter väl kanske som en mindre bra idé.

Själv har jag börjat se om serien från början. Alla avsnitt och inte bara de jag minns såsom bra. Fast jag orkade inte se om hela det långtimslånga pilotavsnittet. I stället ser jag den icke sända tjugotvå minuter långa versionen. Komparativa studier.

Effekterna är sämre och en del roller görs av andra skådespelare. Vilket bara är att förvänta sej. Intressantare är skillnaden i tidsformat. Inte dramaseriernas en timme minus reklam utan sit-commens en halvtimme.

När de först diskuterade att göra en TV-serie av den misslyckade Buffy-filmen så var Power Rangers populära. Halvtimmesprogrammen var inte bara sit-coms utan också det vanligaste formatet för den sortens serier för yngre.

Detta pilotavsnitt följer ungefär samma handling som första halvan av den riktiga piloten. Men ingen Mästarvampyr.

Tonen är något lättare. Mer i lag med sit-com/barnprogramstuket. Buffu blåser en tuggummibubbla första gången vi möter henne. Men den första scenen är med likadan som i den sända piloten. En scen där vi luras att tro att en ung kvinna är i fara medan det egentligen är hon som är faran. Eller lurades att tro. Då denna omkastning nuförtiden är rätt uppenbar. Men det är i vilket fall en man som blir biten av en vampyr och dör.

Detta är ett tecken på att Joss Whedon och de andra som arbetade med programmet ändå hoppades på heltimmesformatet. Och man kan se hur det krockar med 22-minuterstonen.

Det finns en och annan scen som är annorlunda som funkar rätt bra. ("Especielly The Muppets Take Manhattan") En Buffy-sitcom hade kanske kunnat bli underhållande. Men troligen inte haft samma utrymme för den genreblandningen som var det nya med serien.

Du kan se denna pilot HÄR: DEL 1,DEL 2 och DEL 3.

3 kommentarer:

Sarah sa...

Jag har sett orginalpiloten några gånger nu och det som jag är mest chockad över är ändå Willow. Jag har hört så många olika anledningar till varför de bytte skådespelare att jag inte vet vilken som är sann. En teori är att bolaget bara ville ha bildsköna ungdomar i serien, en annan att hon inte hade bra kemi med Nicholas och SMG, en tredje är att de tyckte att hon gav fel bild av Willow och nörden, en fjärde att de inte ville driva med någon på grund av dennes vikt och det skulle vara orimligt att inte Cordelia (eller the Cordettes) påpekade det.

Själv så hoppas jag att de inte var så ytliga - men jag måste säga att jag föredrar Alyson Hannigan. Fast, det är ju klart, om hon-som-är-Willow-i-piloten-vars-namn-jag-tyvärr-inte-kommer-ihåg hade spelat Willow så skulle jag ju varit van med henne och då skulle vilken annan skådespelare som helst ha känts konstig.

Sarah sa...

Riff Reagan hette hon visst.

Petter sa...

Det säjs också att bolaget från början ska ha velat ha en mer modelliknande skådespelerska. Och haft henne i glasögon. Allison Hannigan ska då ha varit en kompromiss.
En av varianterna på youtube kallar den för Pilot with Big Willow. Så det finns en inte helt trevlig upptagenhet med hennes vikt i diskussionerna kring detta.
Men det brukar nästan alltid bytas skådespelare från pilot till färdig serie. Det behöver inte var något annat bakom än att schemana inte fungerade.