fredag 8 maj 2009

Butthole Surfers - de tio bästa


It's about being a butthole surfer

Bar-B-Q-Pope
De tidiga Butthole låter som mycket annat från den amerikanska alternativscenen. Men det låter som den bättre delen.
Jag har låten på LIVE PCPPEP. Men den sidan där Bar-B-Q ligger låg på en tidigare skiva kallad enbart Butthole Surfers. Från 1983

Boiled Dove
Den första Butthole Surfers-låten jag hörde. Fanns på en skum samling kallad Smack my crack som också hade Diamanda Galas och Nick Cave och Neubauten och sånt. Köpte den 87.

Creep in the cellar
(Citaten från Evil Dead i början av klippet på länken är tillagt av den som gjort videon.) Första spåret på den första LPn jag skaffade med bandet Rembrandt Pussyhorse(1986). Och ett av de bästa inledningsspåren över huvud.

Dum Dum då.

Human Cannonball
Deras näst bästa album Locust Abortion Technician har inte som Rembrandt Pussyhorse direkt några låtar som sticker ut. "Human Cannonball" är kanske det mest rättframma spåret på skivan.

I saw an x-ray of a girl passing gas
Från deras sista bra skiva Hairway to Steven (1988). Sen lämnade de Touch & Go och vart inte bra längre. Kliché men sant.

Johnny Smoke
Hörde den först på en singelbootleg som min bror köpte åt mej på hultsfredfestivalen. En version finns på Hairway to Steven men den (som är den på länken) är inte lika bra. Bootleginspelningen var från 86.

Moving to Florida
Från epn Cream Corn from the Socket of Davis.(1985)

Sea Ferring
Mycket av Rembrandt Pussyhorse lät ovant och konstigt när jag först hörde den. Först på senare år har jag förmått att till fullo uppskatta de mer musikaliskt experimenterande låtarna. "Sea Ferring" har drag av detta men är ändå en rätt direkt sång som jag gillade redan när det begav sej.

To the one I love
Själv är jag för tuff för att lyssna på REM. Men denna cover som ligger på livedubbeln Double Live är lysande.

2 kommentarer:

Konungen sa...

kuntz?

Petter sa...

Küntz är väl hyfsad. Men lite novelty.