torsdag 28 maj 2009

Mer om Buffy


I hope it's cool är Joss Whedons egna kommentar till ryktet om en ny Buffyfilm utan hans medverkan. Med tal om omstarter på Alien och Predator så är reboot the tune of the day.

Själv har jag ju då börjat om att se själva Buffy. Kort om de Buffy-avsnitt jag hittills sett om:

The Witch

Det andra avsnittet. Inte särskilt märkvärdigt. Etablerar seriens form med en ny motståndare från skräckgenren varje vecka. Här onda häxor och hejaklacksledare. På annat ställe (återanvändning) så skrev jag: "Användandet av onda häxor kan tyckas något osmakligt. Särskilt i de fall, som ofta sker (inte här) att historien knyts direkt till häxbränningarna. Lite som om det i en agentfilm skulle vara Sions vise som var skurkarna."
Det lär finnas en scen i manus som inte kom med i episoden där när de söker efter ett medel att upptäcka vem som är häxa där Giles läser upp vattentestet, alltså att man kastar en bakbunden kvinna i sjön och ser om hon flyter, och när de andra tittar underligt på honom säjer att en del av böckerna kanske är föråldrade.

Teacher's pet

Ett uselt avsnitt som kanske mer liknar vad man tror en serie vid namn Buffy the Vampire Slayer skulle vara.

Innan den här tloggen så hade jag en sida där jag bland annat skrev om Buffy. (Det andra stället ovan). Jag använde mest avsnitten som utgångspunkt för att skriva om andra saker. När det gällde det här skrev jag om jätteinsekter i skräckgenren. Och länkade till Love is the Plan, the Plan is Death av James Tiptree jr. Den novellen är lite som om man blandade Wyndham Lewis med Franz Kafka. "Do you hear my little red? Hold me softly. The cold grows."

Never kill a boy on the first date

I serien brukar huvudkaraktärerna samlas i skolans bibliotek. Dit inga andra elever någonsin går. Detta skämtas med för första gången i detta avsnitt. När Giles, bibliotekarien säjer "I was beginning to think that was a myth" om detta att elever lånar böcker.

3 kommentarer:

snowflake sa...

Vilken intressant koppling till Tiptree! Det har jag inte tänkt på. Den novellen tycker jag också är lite mysko, inte en av mina favoriter.

(Har för övrigt bara sett en säsong Buffy, ganska nyligen.)

Petter sa...

Det är nog min favorit bland hennes noveller. Och den första jag läste.
Kopplingen är kanske inte direkt stark. Såhär skrev jag: "Litterärt är det (...) vanligare att inta insektens perspektiv. Så t ex i J. Tiptree jrs märkliga 'Love is the...' Också denna om fortplantning gender och död"
Märklig är väl den positiva varianten av mysko.

snowflake sa...

:-) Ja, det är väl det.