söndag 24 maj 2009

Ta nya hörn


Jag läser sällan om det jag har skrivit här på Butter tar ordet. Det finns bättre saker att läsa. Men ibland ögnar jag igenom ett och annat inlägg. För att se om jag redan skrivit om det jag tänkte skriva eller ej.

Det brukar vara en hel del stavfel. Sånt brukar journalister klaga på när det gäller nätloggar. Säkert ovetande om att det finns folk anställda på deras tidning som rättar deras egna stavfel.

Att man ska stava samma sak likadant hela tiden är ändå en tråkig nymodighet. Kontrakreativ. Dög det för Shakspere att stava samma ord på tretton olika vis så duger det för mej. (Shakspere är en av sex olika stavningar som barden själv brukade använda sej av. Oxford English Dictionary stavar namnet på detta vis. Fast numera med kommentaren att Shakespeare möjligen ("perhaps") är den mest använda varianten.)

Andra fel finns också. Oftast går det att se vad som egentligen ska stå där. Men på ett inlägg i veckan står det: "Serien ska fortsätta att ta nya hörn". Jag kan inte riktigt komma på vad jag egentligen hade tänkt skriva. Fast på sätt och vis gillar jag uttrycket. Jag tror att jag ska börja använda det. Först måste jag bara komma på vad det betyder.

Inga kommentarer: