lördag 20 november 2010

Åtta länkar en lördag


Harvey Pekar vs The Thing
En sida ur en serie i den kommande Strange Tales II, en tidning där indieserieskapare gör serier med Marvels superhjältar. Harvey Pekar skriver, Ty Templeton tecknar.

Hombres necios que acusáis av Sor Juana
Old Poetry. Med en tolkning till engelska som diskuteras i kommentarerna.

Carl-Johan Malmberg om Jean-Luc Godard
"Jag förstod något, inte bara om Godard, inte bara om film, utan om konst överhuvudtaget: att man inte måste förstå den för att uppleva den. Det som var hårt och svårbegripligt kunde tvärtom vara betydligt starkare än det man omedelbart fick grepp om. Det viktiga med Godards Två eller tre saker jag vet om henne var själva känslan den förmedlade. Den känslan kan jag bara beskriva med ett ord – lycka."

Karin Dreijer ska göra varulvsfilmmusik
"Sveriges Lady Gaga" kallar filmregissören Honey Is Cool-, Knife- och Fever Ray-sångerskan. Filmen är en varulvsvariant på "Rödluvan".

Red Riding Hood-trailer
Trailer för filmen i fråga. Med vad som borde vara Dreijer-musik i bakgrunden.

Trailer för kortfilmen Little Red Riding Hood
Av David Kaplan och med Christina Ricci.
Jag har sett ytterligare en kortfilm, jag tror fransk-kanadensisk, som kombinerar "Rödluvan" och varulvsmyten. Fast den var en rätt trogen version av en av varianterna på sagan från innan bröderna Grimm tecknade ner den.

Om Angela Carter och In the company of wolves
Och tidigare så har jag skrivit om Carters version av sagan - filmen och novellen.
Anspelningarna på Rödluvan är vanliga i varulvsfilmen. Som i Ginger Snaps Unleashed (eller Ginger Snaps 2) där man vänder och vrider på rollerna i sagan. "Varg, flicka och jägare. Deras roller är här inte längre självklara."

Inga kommentarer: