måndag 29 november 2010

The cherry when it's in the bloom I'm sure it has no stone

Jenny på Ta makten över orden har gett mej det Cherry on top-awardet som går runt "för alla boktips". Tack.
Förra veckan, när jag var upptagen med att jubilera fick jag samma pris från bernur. Hans motivering var "som mixar musik, serier, film och litteratur så bra." Tack.
I sin hemliga identitet som Björn Kohlström fick bernur i dagarna pris från stipendiefonden Albert Bonniers 100-årsminne. Gratulerar. (Ta makten över ordet fick körsbärsawarden av en som fick den av bernur - bloggosfären är liten).

Fem bloggar som jag i min tur då ger Körsbärovanpå till:

Rikard på Shazam!
En annan blogg som fått pris nyligen är Shazam!. Det är en gruppserieblogg. Som har en trevlig blandning av serier som de skriver om. Och jag gillar deras beskrivning av Butter tar ordet på deras (lite undangömda) länkar: "Petter Malmberg bloggar om serier och annan finkultur." Men då de redan fått det däringa kulturbloggpriset så ger jag körsbäret till en av deras bloggare. Rikard från gamla Weltklasse Serier. Som skriver om europeiska och litterära tecknade serier på ett intressant sätt. Han har en årskrönika uppe nu.

On word arts
Min bror, som också får ett körsbärsaward av Ta makten över orden, brukar säja att mina inlägg om serier är bajsnödiga. Det är en anledning till att han inte får några körsbär. Och han tilldelades en award förra gången jag deltog i en sån här sak.
On word arts fick också awardet då. Om den bloggen skrev jag då att den "uppvisar ibland en lite vördnadsfull syn på litteraturen som jag inte delar". Det lät kanske mer kritiskt än jag menade. Den viktigare delen av den nomineringen var att "hon skriver om många roliga och intressanta böcker[...]Mycket citat och bilder." Det stämmer fortfarande.

So far apart.
Rene Engström och Rasmus Gran har i dagarna haft utställning i Östersund, känt för sitt goda dricksvatten, om denna deras gemensamma dagboksserie. Som väl är lite bloggliknande, kanske. Kanske inte. Vem bryr sej.

Marias bokblogg
Maria håller i bokbloggar.nu. Som är en utmärkt anordning. Hennes egen blogg är också läsvärd - om än svårkommenterad.

Den lekande människan
Den lekande människan skriver om populärkultur på ett underhållande sätt.

Tre favoriter:
Arne Sand - Ljugarstriden
Tove Jansson - Sent i november
Boris Vian - Hösten i Peking

Det här är reglerna:
1 Tacka den du har mottagit priset av.
2 Kopiera prismärket till din blogg (det har jag inte gjort - regler är till för att tänjas på av de som bestämmer. Vill du se prismärket får du klicka över till Jennys eller Björns blogg).
3 Berätta vilka tre författare du räknar bland dina favoriter, och nämn en favoritbok per författare.
4 Skicka priset vidare till fem mottagare som du tycker förtjänar det.

På en av de andra bloggar som bernur gav priset länkades till inlägg som var kritiska mot sådana här priser och tvånget på att skicka de vidare. Men att det är frivilligt att delta i sånt här är väl alltid underförstått.