fredag 1 april 2011

Den stenade kvinnan


Idag är också Irans nationaldag. Nu har jag inte läst så många iranska författare. Och man firar nationaldagen till minne av den islamiska revolutionen år 1979. Vilket jag har lite svårt att vilja fira.

Annars hade jag kanske kunnat få ihop en lista om jag tagit med några av de gamla persiska författarna (fast egentligen har jag mest läst två volymer av Eric Hermelins översättningar). Som Hafez. Ett citat av honom är motto till Freidoune Sahebjans roman Den stenade kvinnan från 1990. Som titeln väl antyder är det inte en särskilt munter läsning. Man är rätt glad över att den är kort även fast den är bra. Det är en obehaglig berättelse.
Boken skildrar ett verklig händelse.

2 kommentarer:

snowflake sa...

Kanske du skulle gilla Azar Nafisi?

Petter sa...

"Att läsa Lolita i Teheran" var ju väldigt omtalad ett tag. Så kanske man skulle kolla in den.