söndag 24 april 2011

Sex länkar en påskdag


Länkar till mer eller mindre påskrelaterade inlägg här på Butter tar ordet:

Häxan och lejonet och Bacchus och jultomten
"De karnevaliska inslagen i Narnia-böckerna är dock underordnade den kristna traditionen. "Jag skulle ha blivit nästan rädd för Bacchus och alla hans vilda flickor, om vi inte hade haft Aslan med oss", säjer Susan till Lucy. Liksom julen är äldre hedniska traditioner domesticerade av den kristna kyrkan."
Första gången publicerad på påskdagen 2010.

Problemet med Susan - Neil Gaiman och Narnia
"A Game of You är Narnia minus Jesus. Den religiösa undertexten blir ersatt av en narniansk intertextuell undertext. Morpheus (Sandman) står för Aslan såsom Aslan står för Kristus."

Mad World och de två Donnie Darko
Donnie Darko är en slags påskfilm. Som jag skrev i en kommentarer till inlägget: "Han hemsöks, vägleds av en symbol för påsken."

Matteusevangeliet enligt Pasolini
"Det är en på sätt och vis rätt trogen filmatisering av den gamla bestsellern. Men bildspråket och sättet skådespelarna för fram replikerna får en att se historien som på nytt. Se hur märklig den egentligen är."

Getsemane av Stig Larsson - om en Kristus som återuppstått i modern tid
"Han som pratar är Kristus. Den nye Kristus som kommit tillbaka och samlar anhängare i Stockholm. Den han talar till är Gud. Under tretton sekunders tystnad pratar han med Gud tyst. (En effekt som lite försvinner när man läser pjäsen) Han beskriver sina svårigheter att nå ut. 'Jag har undrat så mycket över den förre Kristus. Han var så stark.'...'Jag är solstickebarnet. När jag blir arg ler jag samtidigt. Och jag ville så gärna att Du hade utrustat mig på ett bättre sätt, att jag kunde ha höjt svärdet ( i TV-utsändning, inför miljoner tittare, i blåaktig belysning)'".

Lenny Bruce - om att döda en Jesus
"Den amerikanske judiske komikern Lenny Bruce brukade köra ett nummer om att döda Jesus. Fast egentligen handlade det om synen på judar. 'but - I'll say to an audience - you and I know what a Jew is: one who killed our Lord. Now there's dead silence in the audience after that.' Citatet är från Bruces självbiografi How to talk dirty and influence people. Två sidor berättar om olika sätt han drar skämtet och om hur publiken reagerar. 'Not only did we kill him but we're gonna kill him again when he comes back.'"

Inga kommentarer: