måndag 18 april 2011

Skuggor av Chenjerai Hove


De sjunger, alla barnen som lär sig att beskriva utseendet hos den de vill gifta sig med. De beskriver brösten hos den som skulle kunna amma deras barn. Den med den långa halsen är min. Den med bröst som spricker av mjölk är min. Pojkar, ta inte den med en glipa mellan framtänderna, hon är min. Flickor, pojken som spelar banjo är min. Kan ni inte se hur hans ögon slukar mig när han spelar banjo?
Barnen sjunger om varje välbekant ting, nhengure, fågeln, som jagar efter ugglor för att lura de andra fåglarna i många år, och hotar alla med horn som inte finns där.


Idag är det Zimbabwes nationaldag. Vilket vi firar genom att som dagens 365 böcker-bok ta upp Skuggor av Chenjerai Hove. Det är en kärleksroman och ett familjedrama. En tät och lyrisk roman som skildrar Zimbabwe genom en bys historia.
Hove är annars mest känd som poet. Han säjs vara en av Zimbabwes viktigaste författare.
(Boken och därmed citatet ovan är översatt av Roy Isaksson.

Inga kommentarer: