måndag 4 april 2011

Science fiction på svenska


Science fiction på svenska kom 1977 och sammanställdes av Sam J. Lundwall. Den har undertiteln "En antologi med svensk science fiction" - vilket samman med förordets genomgång av den svenska sf-litteraturhistorien kanske skulle få en att tro att det var ett urval med svensk sf genom tiderna.

Det är det nu inte utan resultatet av att man i Lundwalls Julers Verne Magasinet hade bett läsarna att skicka in noveller. Ett par år tidigare hade den unge Ola Larsmo efterlyst novelltävlingar i ett läsarbrev.

Om han skickade in någon novell vet jag inte. Han är i alla fall inte med i antologin. Som innehåller noveller av en del av de sedan innan kända namnen inom svensk sf: Denis Lindbohm, Carl Johan Holzhausen och Lundwall själv. Samt en del (då) yngre förmågor. I Jules Verne Magasinet publicerades runt denna tid en novell av Lars Jakobson. Men inga av de yngre namnen i denna antologi kommer att lyckas som författare (ett par ger ut en volym eller två).

Utom möjligen Kjell Johansson. Men det är inte nödvändigtvis den Kjell Johansson som skulle komma att skriva Gogols ansikte och En rädd människas berättelse. Det är ju ett vanligt namn. Det gjordes en dokumentär för några år sen med sju olika Kjell Johansson. Och Kjell Johansson-Kjell Johansson hade redan romandebuterat. Vilket väl borde ha nämnts i den inledande presentationen av författaren (det skulle också kunna vara K. G. Johansson).

Kjell Johansson-novellen är annars en av de bättre i samlingen. Som annars håller ungefär den kvalité man kan begära av en novelltävlingsantologi. Lundwalls egen "Skuggor" är bäst i samlingen. Men den hade också sen innan antologiserats flera gånger.

4 kommentarer:

Ola Larsmo sa...

Jo, men det gjorde jag. Jag blev refuserad. Men det var ett VÄLDIGT bra refuseringsbrev...

OL

Petter sa...

Se där. Enligt förordet hade hundratals noveller skickats in.

Ett genomtänkt refuseringsbrev kan säjert för en aspirerande författare vara lika viktigt som en publicering.

Anonym sa...

Jag tror jag läst denna för länge sedan, känner igen omslaget. Men osäker på innehållet. Är det boken som innehåller en novell om att det blir en ny istid och mänskligheten dör ut och allt börjar om på nytt med dinosaurier o.s.v? I så fall gillade jag den.

Petter Malmberg sa...

"Åter till Devon" av Dénis Lindbohm" handlar om att människan dör ut och dinosaurierna tar över. Den påminner tematiskt en del om en gammal novell av Jules Verne som heter "Den evige Adam".

Jag har en vän som är ett stort Lindbohm-fan. Själv tycker jag nog han som bäst är läsvärd. Men det är en okej novell.