torsdag 14 april 2011

Gissa författaren - sju citat om böcker och berättande och sånt

Jag är fortfarande sjuk och orkar inte skriva några sammanhängande inlägg (och nej, jag vet inte vad min ursäkt är i vanliga fall).
Istället har vi idag en tävling. Författaren räcker för vinst. Att klicka på citeraturveckan-etiketten är fusk (men det är inte fusk om du inte åker fast - som min lågstadiefröken brukade säja). En liten ledtråd är att citaten är ordnade efter författarens efternamn.
Lämna svar i kommentarerna. Den som först svarar rätt kan vinna fantastiska priser (observera: inga priser).

1.
"Men jag vill att mina berättelser ska vara verklighetstrogna, och det innebär att det måste finnas vargar i dem(...)Alla historier handlar om vargar. Det vill säga alla historier som det är lönt att berätta(...)Det finns historier om att undslippa vargar, om att slåss mot vargar, om att fånga vargar och att tämja vargar(...)Om att yla med vargarna, förvandlas till en varg. Eller ännu hellre bli förvandlad till en varulv. Det finns inga andra historier som är värda namnet."

2.
"Beyond the towel, the lady had undone her halter, paying no attention to whether he was looking at her or not. Amadeo didn't know whether to look at her, pretending to read, or to read, pretending to look at her"

3.
"Efter två månader[...]avbröts byggandet av biblioteket på order av de lokala myndigheterna och, samtidigt antar jag, hoppas jag, även allt bokskrivande - för vad skulle man nu med nypublicerade böcker till, var skulle man ställa dem, sortera dem, katalogisera dem, etikettera dem och ge fan i dem, var lagra dem, var kasta dem? Det är klart, såvida det inte var författarna som plötsligt och samfällt inställt verksamheten - vad ska man skriva böcker för? - och därigenom orsakade att bygget avstannade."

4.
"'Vill du hålla i en författare? De är ganska tunga!" Hon drar fram en slaktarkniv ur ett ställ på en marmorbänk med bisarra guldornamenten i kanten. 'Deras anatomi är ganska egendomlig.'"

5.
"Seventh grade was sixth grade desublimated, uncorked. It was the Lord of the Rings trilogy to sixth grade's The Hobbit, the real story at last, all the ominous foreshadowed stuff flushed from the margins and into view. It wasn't for children, seventh grade."

6.
"Vi tänker oss då förhållandet att regeringen skulle vilja avskaffa litteratörerna mer kollektivt. Den tog en Waxholmsbåt och under polisbevakning fördes alla landets skriftställare från Svea Hovrätt ned mot vattnet.[...]Därefter tågade alla vi andra - själva författaremassorna alltså - ombord. Legio var vårt namn, förty vi var många. Ja, så många att en förteckning över våra namn fyller etthundraelva trycksidor.
När vi var stadigt instuvade och fastsurrade fördes den vita båten ut på Riddarfjärden och under det att borgarråden vinkade från Stadshuset och alla ämbetsmännen hurrade nere vid Riddarholmen och Norr Mälarstrand svartnade av folk så öppnades bottenventilerna och med ett rysligt bubblande sjönk vi alla i Mälarns böljor och Olof Palme talade och sade:
- Kulturpolitiken är ett av de medel, med vilka man i en blandekonomi kan aktivt påverka samhällets långsiktiga utveckling"

7.
"He would write me poems, which on my planet means throw rocks at poor people. >>Sigh<< He never missed."

9 kommentarer:

Spiring sa...

Nummer 6 känns ju klart Myrdalskt. Janskt, då, inte Gunnar eller Alva. Om så är fallet, säkert nån tidig Skriftställning, en 60-talare eller så. (Om inte är det i alla fall en god Myrdalspastisch.)

Konungen sa...

jag kan ingen, men tror på Barcelonaincidenten med Kristian Lundberg på nån

Spiring sa...

Nu hittade jag källan också, Skriftställning 3... missade 60-talet med ett par månader.

Petter Malmberg sa...

Spiring: Jan Myrdal och Skriftställning 3 är riktigt.
Jag är lite imponerad.

Konungen: Det är inte Kristian Lundberg. Jag tror inte jag har läst Barcelonaincidenten. Är det en deckare?

Eskil Malmberg sa...

Oerhört svårt, men ettan skulle kunna vara Anders Dahlgren. E

Petter Malmberg sa...

Anders Dahlgren vet jag inte vem det är. Så nej.

Konungen sa...

nej ingen deckare, en gammal roman av honom, hans första, sjukt bra o en obskyr översättare från knislinge spelar en liten roll, jag tar med mig ett ex, tror jag har två, när vi ses, mkt mkt bra bok

Anonym sa...

Nja, det blev fel, det var vargavskjutningsministern jag var ute efter. E

Anonym sa...

Alltså Andreas Carlgren, som väl kan vara ett bra exempel på att tala med kluven tunga/ Vad gäller varg i litteraturen tycker jag väl att den som bäst gestaltar är Kerstin Ekman i trilogin Vargskinnet. E