onsdag 22 december 2010

På spåret


Att se frågesport på TV eller att göra quizzar i tidningar är väl något de flesta ägnar sej åt ibland. Även om vi innerst inne vet att det är en nästan helt och hållet meningslös sysselsättning.
Möjligen finns det en aspekt som gör att det inte är helt helt utan mening. Det ger en uppfattning om vilka kunskaper som anses som allmänna.
Men det är ju inte därför man ser på frågesport. Man gör det för att döda tid och kanske för att känna sej smart.

I Jeopardy, om någon minns det programmet, ställdes en gång frågan vem som hade skrivit Den vänsterhänta kvinnan och Målvaktens rädsla för straffspark. Ingen av deltagarna kunde svaret (Peter Handke).
Och Magnus Härenstam kommenterade att det var den mest okände författaren han hade hört namnet på.
Vi som då satt och drack folköl och såg på programmet kunde alla svaret. (Men jag tror inte någon av oss då hade läst de två romanerna - i dag har jag läst en av dem). Det gav oss en kort lättvunnen känsla av överlägsenhet.

Österrikiska författare hör dock inte till det som man anses böra kunna. Det gör geografi. Jag har alltid varit väldig dålig på geografi. Och aldrig riktigt förstått vitsen med att veta var Södertälje ligger och hur man tar sej dit (hade det gällt hur man tar sej därifrån hade det kanske varit en annan sak). Men om man ska beskriva någon som okunnig så säjer man att han/hon inte ens vet var Österrike ligger snarare än att han/hon inte ens kan räkna upp tre österrikiska författare.

Detta gör att På spåret inte hör till de frågeprogram på TV som jag ibland slösar tid på. Då det knappast skulle få mej att känna mej smart.

Nu har det kommit en bok, På spåret. 2500 frågor till hemma kupén redigerad av Lena Lind Brynstedt, som säjer sej bygga på programmet.
Och vara både en bok och ett spel. Det är 2500 frågor uppdelade i kategorier. Det som gör att de kallar den för spel också är att det sitter en elektronisk mojäng som ser ut som en fotboja som kan säja åt en att slå upp en slumpvald fråga. Sen trycker man på ett av fyra svar och får antingen en glad eller dyster ljudeffekt.

Den tekniska aspekten är alltså rätt simpel. Vilket gör att den går rätt lätt att använda. Men också att man hoppat över den tågreseliknande sak i början av programmet som så att säja är själva På spåret. En del av frågorna slutar i ett "Vart är vi på väg?". Men annars är kopplingen till det som gett boken sitt namn rätt liten.

Ett banalt och korkat förord av de nuvarande programledarna ("den klassiska föreningen av nytta och nöje" - vari exakt ligger nyttan?) inleder boken. Ett lite bättre gjort efterord om På spåret avslutar den. Den något solkiga historien bakom frågesporten som TV-genre tas inte upp (dess historia är en om fusk, rasism och andra amerikanska traditioner - i alla fall om man får tro den riktigt bra filmen Quiz Show). Men det var kanske inte oväntat. Själva anekdoten om programmets tillkomst var nästan roande..

Själva spelmomentet fungerar bra, åtminstone om man spelar själv (hur sorgligt det nu än låter). Det finns en funktion för två spelare. Där torde bläddermomentet bli mer otympligt. Det går också att själv välja frågor. Och det finns ett facit bak - om man vill vara riktigt old school och no tech.
Flera frågor anknyter svagt till de föregående. Alla de av någon anledning många frågorna om Ingmar Bergman finns efter varandra. Så att göra boken manuellt borde gå.

När man bläddrar bland frågorna så verkar de vara rätt väl blandade. Det är inte så mycket geografi som man skulle kunna befara. Även om "Världen", "Europa" och "Sverige" utgör tre av de sju kategorierna. I dessa finns nämligen en stor del allmänkulturella frågor.

Bland de övriga så tyckte jag att de på "Kultur och nöje" var lätta medan de på "Sport" ofta vart för mej helt obegripliga. Så en rätt normal blandning och svårighetsgrad.

Bokfotbojan räknar procenten rätt svarade frågor. Jag svarade rätt på 60 %. Jag visste vilken nobelpristagare som har skrivit Shikasta och att Birger Sjöberg skrev Kvartetten som sprängdes. Men inte namnet på Napoleons häst.

Alla frågorna har jag inte gått igenom. Så hur många Peter Handke-frågor boken innehåller vet jag inte. För få är min inte alltför vågade gissning.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kvartetten som sprändes är fortfarande ett mästerverk. SKA läsas. E

Vixxtoria sa...

Jag har nog läst minst åtta recensioner av den här boken de senaste dagarna, men din var oväntat roligast av allihop.

Jag är visserligen så där mellanbra på geografi (rent generellt har jag rätt bra lokalsinne, men minns inte alltid vad saker och ting heter), men gillar inte alls På spåret-programmet. Därför tackade jag nej till boken när jag (liksom hela bokbloggosfären??) fick erbjudande om ett ex. Men eftersom boken inte alls verkar likna programmet så kunde jag ju sagt ja.

Jag tvivlar förresten på att det finns några Handke-frågor.

kettil sa...

när jag spelar poker på nätet kallar jag mig tormannangst från handkes "die angst des tormann beim elf meter" eller vad den nu exakt heter

aldrig någon som frågat varför jag heter så... inte heller när jag kallat mig duras

geografi hänger ihop med historia, jag skäms för att jag inte kan rita upp europas, under de senaste 100 åren, föränderliga karta... var västerås ligger däremot... well

Petter sa...

Vixxt: De verkar ha satsat på bloggar. Vilket kanske är smart. Det lär knappast skrivas så mycket om boken på kultursidorna.
Jag brukar inte iddas med recensionsexemplar. Dels ska man ta kontakt med förlagen - vilket verkar jobbigt. Sen måste man hämta de och kolla upp skatteverkets regler. Förutom att det styr ens läsande.
De böcker man erbjuds utan att ta kontakt med förlagen är sällan särskilt intressanta. Jag klickade bort den här också först. Men sen kom jag att tänka på att jag känner en som nog skulle vilja ha den. En julklapp mindre att inhandla.
Om det finns en Handke-fråga lär den stå i "Europa"-kategorin.

Kettil: Jag hade nog inte heller snappat upp att det var en Handke-referens. Duras möjligen.
"Målvaktens..." är den av de två som jag inte läst. Är den bra? Det lär finnas en filmversion också.

För äldre svensk historia spelar det väl en del roll var Västerås låg/ligger. Och det är klart att det är bra att veta att Österrike ligger i närheten av Tyskland, Laos nära Vietnam. Då den närheten påverkar ländernas historia.
Jag är egentligen inte dålig i geografi på grund av att det skulle vara onödiga kunskaper. Men vi tenderar alla att värdera vårt eget kunnande högre än andras.

Anonym sa...

Napoleons häst hette Zalome? Rätt eller fel?

Petter sa...

Enligt internet (det är svårt att hitta en fråga i boken) hette Napoleons häst Marengo.
Så svaret Zalome hade nog mötts med en dyster ljudeffekt.