fredag 1 december 2006

De fem bästa slutmeningarna

December är listornas månad.
Här en lista på de fem bästa sluten i litteraturen

"There has been joy. There will be joy again."
ur Alfred Besters Ensam mot universum

"De lär Jean-Paul Sartre att simma och lever lyckliga i alla sina dagar."
ur Jane Magnussons Esther Williams

"-Jamen, vad har du då gjort?
-Jag har blivit gamlare."
ur Raymond Queneaus Zazie

"Om än ingenting har hänt och allt är som förr."
ur Arne Sands Ljugarstriden
och
"Livet; en barnlek för Monsieur."
ur Jean-Philippe Toussaints Monsieur

5 kommentarer:

Konungen sa...

Två stycken som jag hade haft å om jag gjort en sån lista
Zazie o monsieur
Mer listor

Kuffen sa...

Ett bokslut om bokslut, tycks det som.

Ett av de senaste boksluten jag har upplevt är också ett av de längre, så jag kortar ner det betydligt:
"(...)hur lång tid har det gått, hur länge ska jag stå så här och jag inser att jag är smutsig överallt, bröstet och benen; och sen flingorna, sorlet från det mörka vattnet, det bara fortsätter och fortsätter."
Tror att Konungen kan gissa.

Petter Malmberg sa...

Försvinnarna av Jerker Virdborg.
Den är bra.
Flera bra avslutningar är rätt långa.

Kuffen sa...

Äh. Bröderna har säkert konspirerat ihop detta ditt svar. Eller också har du bra koll. Mycket bra bok, vill jag hävda. Jerker gick i trean på mitt gymnasium när jag gick i ettan. Då hette han Erik.

Petter Malmberg sa...

Konspirationsteorier i all ära men det krävdes ingen konsultation. Jag var dock tvungen att gå till bokhyllan och kolla vilken Virdborg det var.
Författare blir alltid ett snäpp bättre av att man nästan känner de.
Så det är ju lite tufft.