måndag 21 juli 2008

35 år i filmer, del 1 -1974-1980



Runt blogosfären går ett meme där man väljer sin favoritfilm för varje år man levt.
Så varför inte.
(Enklaste sättet att se när filmer kom ut är genom wikipedia som tyvärr har en stark amerikansk övervikt. Dessutom lär en del filmer kommit in på felå r. Vissa årtal kan också diskuteras.).
Förrutom bästa film finns nedan andra bra filmer, sämsta film samt en film från året som jag inte sett men skulle vilja se.
Både bästa och sämsta gäller filmer jag faktiskt sett.
Titanic kommer alltså inte att vara det årets sämsta film eftersom jag lyckats undvika se Titanic.

1974
Bästa film: Alice bor inte här längre (scorsese)
Också bra: Lacombe Lucien
Sämsta film: Death wish
Film jag skulle vilja se: Apprenticeship of Duddy Kravitz

1975
Picnic at hanging rock
Också bra Shivers (cronenberg)
Sämsta: tommy
Film jag skulle vilja se: L´important c´est d´aimer

1976
1900 (bertolucci)
Sämsta: King Kong
Film jag skulle vilja se: Leadbelly

1977
Padre Padrone
Också bra: New York, New York, Stroszek
Sämsta: Star Wars
Skulle vilja se: Mogliamante (med mastroianni)

1978
Invasion of the bodysnatchers
Också bra: Vil du se min smukke navel, L`Argent de poche (truffaut)
Sämst: Himlen kan vänta
Skulle vilja se: Renaldo & Clara

1979
Kristus stannade i Eboli
Också bra: Supernollan (The Jerk), Stalker, Being there
Sämst: 10(blake edwards)
Skulle vilja se: Adventure of Sudsakom

1980
Diskhofeber (That sinking feeling, Forsyth)
Också bra: Stardust memories (Woody Allen)
Sämsta: American gigolo
Skulle vilja se: Loulou

Inga kommentarer: