måndag 10 november 2008

De fem bästa diktsamlingarna

I DN listar Bruno K. Öijer fem diktsamlingar. Det är en kort okommenterad lista.

Jag tyckte valet av Spoon River Anthology var intressant medan jag måste erkänna att jag inte läst Farrokhzad.

Hittade länken hos bernur.blogg.se som också själv listar fem diktsamlingar.

Då internet är fyllt av listor men alldeles för få diktlistor så kommer här mina fem favoriter, alfabetiskt.

Erik Blomberg
Nattens ögon
Även om Erik Blombergs sammanställningar av andras poesi som 100 Franska Dikter nästan är bättre.

Katarina Frostenson
Joner
Inte så förtjust i de tidigare eller senare.

Ho Chi Minh
Dagbok från fängelset
Ridande på en drake klättrar jag mot himlen.
Vaknar plötsligt. Störtar ner i fängelset.

Stig Larsson
Uttal

Ezra Pound
Hyllning till Sextus Propertius
Men det gör detsamma.
Jag ska sjunga om solen.

(Den svenska övervikten är till en del pågrund av att jag oftare läser utländska poeter i Greatest Hits-samlingar.)

2 kommentarer:

Bernur sa...

Jag gillar din lista: av Frostensons böcker tycker jag Joner är helt outstanding.
Björn / bernur

Petter Malmberg sa...

En del av de andra Frostenson är rätt bra. Som Stränderna. Men det är något med balladfragment-stilen i Joner som fungerar.