torsdag 6 juni 2013

10 bra svenska diktsamlingar

Erik Blomberg - Nattens ögon
"Härinne, dit en stråle/knappast tränger,/skall ljuset födas/som vårt mörker spränger.//Härinne, då du intet mer kan mista,/skall rymden öppnas,/alla murar brista." (ur "Fången")
Kom ut 1943. Svensk beredskapspoesi när den är som bäst.

Elmer Diktonius - Stark men mörk
"Kom en ängel från himlen/med korven i handen/och gav den åt mig -/o hur den smakade![...]Och vi åt./Och allas magar nynnade av mättnad./Och Gud sade:/vem sjunger så vackert?"

Tua Forsström - En kväll i oktober rodde jag ut på sjön
Som av en slump kommer de två finlandssvenska samlingarna i par. Den här är lite nyare. Den kom förra året. Forsström är alltid bra.
"Det är svårt att bedöma skadornas omfattning/Jag skall komma tillbaka till dig och rapportera"

Katarina Frostenson - Joner
"Jag ligger på kullen och mottager solen/jag drömmer om klara ting."

Willy Granqvist - Natten
"En humla av uran rumlar mot rutan."

Rut Hillarp - Spegel under jorden
Jag har skrivit om Hillarps poesi HÄR.
"När stormen kommer är du redo."

Ann Jäderlund - Rundkyrka och sjukhuslängor vid vattnet himlen är förgylld av solens sista strålar
En kort och kärnfull titel det där. Den mest 90-taliga av alla diktsamlingar. Men fortfarande jävligt bra. "Som dagen dör och solens droppar faller."

Harry Martinson - Nomad
Svensk arbetarpoesi när den är som bäst.
"Kommen ej ned med rubiner, med blålysande maneter, kvinnolemmar, bröd -/men räcken en världsskyffel över havet med Durhamkol!" (ur "Kol")

Birgitta Trotzig - Anima
Trotzig är mer känd för sina romaner än för sina dikter. Men hon har skrivit bra prosadikter. Som de i den här samlingen.
"Men ängeln är på väg, det är ingenting att göra åt det."

Bruno K. Öijer - Det Förlorade Ordet
"om mej finns nedtecknat/att jag som barn/stack in mina armar i askträdets skugga/och drogs till vinden/när den rasslade som pilskaften i ett koger/man säjer att jag vägrade lyssna/att jag aldrig tog människor i hand/att jag flög om nätterna/och att allt det här/bringade olycka över trakten"
Öijer vet hur man stavar "mej" och säjer".

Inga kommentarer: