söndag 22 september 2013

Citerat från veckans läsning

"Weissmullers Tarzan hade flera olika Jane, men enligt min uppfattning var det bara Maureen O'Sullivan som verkligen kan räknas.[...]det finns en beryktad scen i Tarzan och den vita kvinnan, Weissmullers andra film, där hon innan hon dyker ner i vattnet tar av sig nattlinnet och exponerar ett bröst. Den scenen klipptes bort eller beskars i senare upplagor, men jag är säker på att jag har sett den ursprungliga versionen, eftersom minnet av den förbluffande scenen för alltid tycks inpräglad i mitt minne (eller i min fantasi, vilket ju också kan vara fallet)."
ur "Djungelvrål" i Från exilen. Essäer 1976-2000 av Edward W. Said, övers. Hans O. Sjöström

"It was the Englishman John Tyndall who discovered why the sky is blue. What we see is dust suspended in our shell of air, quadrillions of prisms shattering pure sunlight into spectra. Blue is the color that scatters. The moon's sky is black, Mars' is red."
ur "The Death of Picasso", i Eclogues. Eight stories av Guy Davenport

Inga kommentarer: