söndag 1 februari 2015

Läst i januari

5 unga
Klassisk dikt- och novellantologi. Boken jag har är ett faksimil utgivet av Harry Martinson-förbundet. Och Martinson samman med Josef Kjellgren är de vars dikter i antologin klarat sej bäst förbi tidens tänder. Medan Artur Lundkvists jazzdikter åtminstone är tidstypiska.

John Berryman: Drömsånger
Utdrag ur en längre diktsvit. Jag gillade den.

Magnus Dahlström: Sken
Tre berättelser som hör ihop. En slags på uppföljning på Spådom. Men jag tyckte inte den här var lika bra.

Jan Fridegård: Den blå dragonen
Självbiografiska skisser och noveller "som inte tidigare varit samlade i bokform". Ojämn som såna här böcker är men mycket intressant för fridegårdfanet.

Yasar Kemal: Elefanternas sultan och den rödskäggiga halta myran
Roman för barn från 70-talet. En allegori över kapitalismen och USA-imperialismen som alla riktigt bra barnböcker. Rätt så underhållande.

Tao Lin: Sno kläder på American Apparel
Kortroman. Rätt bra.

Ebbe Linde: Ur den magiska kitteln
Underhållande och egensinnig diktsamling. Med bland annat en dikt om 5 unga ovan: "Stenkummel med flöjt och mjuk pensel./Jag skall försöka på andra leden.../bygga färg och melodik med kullersten."
Mitt ex av boken är signerat.

Clarice Lispector: Nära det vilda hjärtat
Min första Clarice Lispector. Och hennes också, det är debuten. Kommer nog att läsa fler.

Cormac McCarthy: The Road
Som en highbrow-version av Mad Max-filmerna. Gillade den mer än jag trodde jag skulle göra.

Terry Pratchett: Equal rites
Tredje romanen om Skivvärlden. Om en flicka som blir den första trollkarlen (ja titeln är en ordvits). Bästa hittills i serien

Karolina Ramqvist: Farväl, mitt kvinnofängelse
Novellhäfte.

Förklädda debattörer, red. Arne Ruth
Samling med radiokåserier från mitten av 70-telet där författare ger sej ut för att vara andra personer som riktar sej till olika adressater. Sven Delblanc är Jonathan Swift och vänder sej till Samuel Beckett. Andra författare i boken är till exempel Suzanne Brøgger, Jan Myrdal och Bengt Anderberg. Brøgger-texten gjorde mej sugen på att läsa mer Brøgger.

Robert J. Sawyer: Mindscan
Kanadensisk science fiction. Om en man som låter ladda ner sitt medvetande i en artificiell kropp. Berättas i jag-form, växlande mellan robot-jaget och original-jaget. Läst till bokcirkel.

Birgitta Trotzig: Berättelser
Samling med noveller och ett filmmanus. Ojämn. Den bästa novellen "Skämtet" läste jag förra året.

Jo Walton: My real children
Science fiction-roman om en kvinna som lever i två alternativa tidslinjer. En där hon skriver reseguider och kubakrisen utlöste ett mindre kärnvapenkrig. En annan där hon lever i ett olyckligt äktenskap men världen är mer progressiv.
De kontrafaktiska världarna finns i bakgrunden av berättelserna som historiska händelser finns i bakgrunden i "vanliga" romaner. Riktigt bra. 
Också läst till bokcirkel.

Inga kommentarer: