måndag 29 juni 2015

Om Livet, universum och allting

"Viktiga fakta ur den Galaktiska Historien, punkt 1.:
[...]
Natthimlen över planeten Krikkit är Universums mest ointressanta sevärdhet." (övers. Thomas Tidholm)

På nåt sätt har jag blivit av med de två första böckerna i Douglas Adams Liftarens guide till galaxen-svit. Men jag hade de i senare fulare utgåvor än Albas originalpocketar.
Livet, universum och allting är den tredje boken i serien men den första jag läste. Jag fick den av min moster som lät mej välja valfri bok ur bokhandeln. Detta bör ha varit 1985 närbojen gavs ut på svenska och jag var elva år. Jag hade hört om boken i något radioprogram.

Senare hörde jag radioföljetongen som de första två romanerna bygger på. Livet, universum och allting skrevs dock direkt som bok.
Det är fortfarande min favorit av böckerna även om det väl till en stor del är av nostalgiska skäl.
Själva huvudhandlingen har sina brister (men innehåller också stycken som "Hela vägen sjöng dom stilla, melodiösa sånger om fred, rättvisa, moral, kultur, sport, familjeliv och förintelse för alla andra livsformer." (övers. Tidholm)). Men poängen med boken är alla avvikelserna från huvudhandlingen såsom viktiga fakta ur den Galaktiska historien och berättelsen om Kampanj för Verklig Tid.
Omslag och baksida av Thomas Svensson

Inga kommentarer: