måndag 4 april 2016

Prosadikter av Robert Bly


Prosadikter av Robert Bly är en samling prosadikter. Alltså dikter som inte har ojämn högermarginal utan som ser ut som helt vanliga texter.

En av dikterna handlar om ishockey. Idrott är bäst i dikter. ("och ett vrål när pucken går in! Målvakten står där full av vämjelse, och slänger ut pucken..." övers. Tomas Tranströmer).

Bly skriver i ett förord skrivet för denna svenska utgåva att prosadikten har ett annat lågmäldare tilltal än annan poesi.
I förordet tar han dikten "Regn i augusti" som exempel på när han varit glad att ha prosadiktens form.
Ett utdrag ur den följer nedan:

"Ju äldre vi blir dess mer misslyckas vi, men ju mer vi misslyckas dess mer känner vi oss som ett med världsalltets döda strån, vrårna i lador med tjugo år gammal dynga, stolarna som ramlat baklänges i övergivna hus," (övers. Tranströmer)

4 kommentarer:

Ola Larsmo sa...

Jag funderar på vad du tycker om James Wright, denna briljanta men liksom spräckta poet? Bly och han var ju vänner, och Bly refereras i Wrights kanske mest kända dikt, " A blessing"....

Petter Malmberg sa...

Jag har inte läst så mycket James Wright. Jag slog upp hans prosadikter i antologin Försångare nu. Och de dikterna liknar Blys lite i tonen. Jag kanske borde läsa mer av honom.

Ola Larsmo sa...

Jag blev fascinerad av honom när jag hörde en av hans dikter uppläst på en skiv av Jackie Leven, och skrev en liten stump om honom:
http://www.olalarsmo.com/wright.HTM

Petter Malmberg sa...

Ibtressant.