söndag 2 oktober 2016

Citerat från veckans läsning

"Jag kommer att stå som upphovskvinna till den här boken, men jag skulle ju inte ha kunnat skriva den utan en massa människors insatser. Att jag överhuvudtaget kan skriva är inte min förtjänst, utan den svenska skolans, lika lite som det är min förtjänst att det finns människor som kan läsa det jag skriver. Jag har inte skapat träden som pappret kommer från, eller fällt dem eller förvandlat dem till pappersmassa. Nästan allt en människa gör kan hon göra på grund av andra människor."
ur Drömmen om det röda av Nina Björk

"Why are there twenty-four kinds of dreams and not twenty-five? Why is there always an even number of ladybugs in the world and not an odd, an odd number of stars visible and not an even?"
ur Little, big av John Crowley

Inga kommentarer: