söndag 6 november 2016

Citerat från veckans läsning

"Cyklar stjäls lastbilsvis i staden, det vet jag väl, men inte den cykeln! Jag hade mödosamt målat den med mina egna händer[...] Mina mardrömmar om att förlora den hade jag skrivit om i en bok, och recensenter hade speciellt vädjat till läsekretsen att skona den på sina stöldraider."
ur "Frihetens instrument" i Lättbok av Gun-Britt Sundström

"Hon skrev in en ny, fattbar ordlista på den tomma sidan i häftet. Till dem som drack groggar. Eller från dem, till dem som drack drinkar.
  Huh = Skrämmande. Ansträngande.
  Hyh = Luktar illa. Äckligt. Eller så har du gjort något fel.
  Hoh = Det där är väl inget. Kan vara förvåning.
  Häh = Vad sa du?
  Hah = Skadeglädje. Överlägset ord.
  Höh = Passar som allmän kommentar till det mesta."
ur Miira av Eija Hetekivi Olsson

Inga kommentarer: