lördag 30 september 2017

Läst i september

Med tanke på hur stor del av månaden som jag har varit förkyld (höst borde heta host egentligen) så är jag ändå rätt nöjd med läsningen under september.

The Punisher Vol. 1: Welcome back, Frank av Garth Ennis (text) och Steve Dillon (bild)
Ennis/Dillons första Punisher-serie där serien med våldsfantasifiguren görs om till en mörk komedi. Mycket underhållande.


Nytt och gammalt av Gustaf Fröding
"Min vers trivs uselt, där om lov det frågas,/där lydnad viskar och där budord mumla,/min vers vill våga det, som ej får vågas,/och tumla fram, där ingen alls får tumla."
Svagast av de Fröding-samlingar jag läst hittills.

Tiden har inget namn av Willy Granqvist
En prosabok av poeten Willy Granqvist. Svår att genrebestämma. Inte för att det är så viktigt. Nära dikterna i ton och tema. Mycket bra.

Skäl av Emma Holm
Svensk debutroman.

Ung man sökes till zoo av P. C. Jersild
Novell där en ung man ställs ut på zoo.

Som att ligga i ett tomt badkar av Mattias Jeschko-Edberg
Romandebut. Jag kommer att skriva om denna snart.

Jack Kirby's O.M.A.C.: One Man Army Corps
Märklig framtidsserie av Jack Kirby.


Jupiter's legacy. Book two av Mark Millar (text) och Frank Quitely (bild)
Superhjälteserie som man läser framförallt för att få se Frank Quitely teckna uppfinningsrika slagsmål. (I bok två blir det ännu tydligare att det som först ser ut att vara en kritik av genren snarare är ett nostalgiskt omfamnande av densamma.)


Tre starka kvinnor av Marie Ndiaye
En obehaglig och bra roman.

Små klanger; en röst av Göran Sonnevi
"Det är en av dessa klara dagar i/september   De dumma stararna/är ännu kvar, väsnas bland/träden"
Långdikt från 1981.

Nelly Sachs kommer aldrig fram till havet av Sara Stridsberg
Bok med tre pjäser. Den här månaden har jag läst American hotel. De andra läste jag tidigare. Det är tre bra pjäser.

Klostret av August Strindberg
Självbiografisk roman.

Barnet av Jules Vallès
Fransk roman som påverkat både August Strindbergs Tjänstekvinnans son och Jan Myrdals Barndom.

Drinking at the movies av Julia Wertz
Självbiografiskt seriealbum.





Inga kommentarer: