söndag 8 april 2018

Citerat från veckans läsning

"En man frågade om natten hur han mådde. Thorgeir Havarsson svarade:
  'Jag mår väl, och jag har nog av vad som tarvas så länge jag har mitt svärd och kan dräpa de män som inte äro efter mitt sinne.'"
ur Gerpla av Halldór Laxness, övers. Ingegerd Nyberg-Fries

"Robinson Crusoe är sagan om människans förmåga att öka bruttonationalprodukten. 'Skogsliv vid Walden' (som Thoreaus bok heter) är sagan om människans förmåga att sänka den."
ur "Frihetens ansikten: Thoreau" i Hamiltons slutsats av Sven Lindqvist

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Väggen av Marlen Haushofer har du väl läst, Isola av Madeleine Hessérus

Unknown sa...

Väggen har jag läst. Och skrivit om:
http://buttertarordet.blogspot.se/2010/01/vaggen-av-marlen-haushofer.html
Isola har jag inte läst.